Staf Am Jerman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan mudah alih
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan mudah alih
Baris 7:
Sehingga penghujung [[Empayar Jerman]], adat sosial dan politik sering meletakkan golongan bangsawan atau kerabat diraja memerintah ketumbukan atau kor tetapi tanggungjawab sebenar perancangan dan pengendalian operasi diletakkan pada formasi pegawai-pegawai staf ini. Untuk ketumbukan tentera Eropah yang lain yang kekurangan pasukan staf terlatih profesional, adat yang sama sering menimbulkan bencana. Hinggakan Tentera Darat [[Empayar Perancis Kedua]], yang mana pegawai-pegawai kanannya telah mencapai pangkat yang tinggi akibat daripada keberanian dan kejayaan di medan perang, telah dimusnahkan oleh tentera Prusia dan tentera Jerman dalam kempen [[Perang Perancis-Prusia]] yang menyerlahkan keburukkan pentadbiran dan perancangan, serta kekurangan pendidikan profesional mereka.
 
Ketua TurusStaf daripadasesebuah pembentukanformasi Prusiamedan dalam bidangPrusia mempunyai hak untuk tidak bersetuju, secara bertulis, dengan rancangan atau perintah komander pembentukanformasi, dan merayu kepada komander pembentukanformasi tertinggi seterusnya (yang akhirnya mungkin menjadi Raja, atau Maharaja , yang akan dipandudipimpin oleh Ketua Staf Am Besar). Ini berkhidmat sebagai cek pada ketidakcekapan dan juga berkhidmat untuk pegawai yang membantah secara rasmi memisahkan dirinya dengan pelan cacat. Hanya komander yang paling degil tidak akan memberi laluan sebelum ancaman ini.
 
Untuk sebab-sebab ini, kemenangan tentera Prusia dan Jerman akan sering dikreditkan secara profesional kepada Ketua Turus, bukannya untuk komander nominal tentera. Selalunya komander tentera adalah dirinya seorang ahli Staf Am, tetapi ia kini institutionally menyedari bukan sahaja telah kepimpinan perintah yang penting, tetapi berkesan kerja staf adalah kunci penting kepada kejayaan dalam kedua-dua perancangan pra-perang dan dalam operasi perang.