Otto Schniewind: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 27:
 
==Kerjaya==
Schniewind memasuki [[Kaiserliche Marine]] pada tahun 1907 sebagai seorang kadet. Semasa [[Perang Dunia Pertama]] beliau berkhidmat sebagai komander [[bot torpedo]]. Apabila armada Jerman menyerah kepada pihak British beliau memerintah skuadron bot torpedo, dengan ini diadan mengambil bahagian dalam peristiwa [[menenggelamkan armada Jerman di Aliran Scapa]], selepas itu beliau telah dipenjarakan oleh tentera British.
 
Selepas dibebaskan Schniewind terus berkhidmat dalam [[Reichsmarine]]. Dari tahun 1925 hingga 1926 beliau berkhidmat sebagai adjutan kepada Menteri Perang [[Otto Gessler]]. Pada tahun 1932 Schniewind menjadi Kepten kruiser ringan ''[[Köln]]''. Pada tahun 1934 Schniewind telah dilantik ke fungsi staf lain. Beliau telah dinaikkan pangkat ke Laksamana Muda pada tahun 1937 dan Laksamana Madya pada tahun 1940.
Baris 34:
 
Selepas Perang beliau telah ditahan dan didakwa dalam [[Perbicaraan Markas Tinggi]] untuk peranannya dalam serangan ke atas Norway (Operasi Weserübung) tetapi beliau dilepaskan dan dibebaskan dari penjara. Dari tahun 1949 hingga 1952 beliau berkhidmat dengan [[Pasukan Sejarah Tentera Laut]] di [[Bremerhaven]].
 
== Tarikh kenaikkan pangkat ==
 
==Anugerah kebesaran==