Fardu Kifayah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 219.92.230.69 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Toknujum
Pyan75 (bincang | sumb.)
amar makruf
Baris 1:
{{Hukum Islam}}
 
Al-Quran adalah perkataan yang menjelaskan keinginan Allah. Al-Quran diterjemah melalui perbuatan Nabi yang dinamakan iaitu Sunnah.
Dalam Islam, ada dua bentuk ilmu fardu, yakni ilmu fardhu ain dan ilmu fardu kifayah.
 
Al-Quran adalah perkataan dan Sunnah adalah perbuatan anggota badan Nabi saw yang menjelaskan Al-Quran.
'''Fardu Kifayah''' merupakan perkara yang wajib dilakukan oleh sesebuah komuniti orang [[Islam]] yang baligh dan berakal.
 
Hadis adalah perkataan Nabi Muhammad s.a.w yang menerangkan Sunnah. '''Hadis boleh jadi hadis sahih atau boleh jadi hadis palsu tetapi tiada amalan Sunnah Nabi Muhammad s.a.w adalah Sunnah Palsu'''
Tidak perlu setiap orang membuatnya, tetapi sekiranya dilakukan oleh segolongan daripada mereka, maka lepaslah kewajipan terhadap yang lainnya.
 
Amalan Sunnah, ada dua hukum iaitu Fardu dan Sunat, Rukun Islam adalah amalan Sunnah yang fardhu. Rukun Islam pertama dan kedua terdapat 2 fardhu iaitu fardhu kifayah dan ilmu fardu ain dilakukan setiap hari.
Contohnya adalah seperti menyembahyangkan jenazah. Tidak perlu keseluruhan ummah datang untuk menyembahyangkan si-mati, hanya beberapa orang sudah cukup. Lain dari Sembahyang Jumaat yang merupakan Fardu Ain. Setiap Islam(lelaki) dimestikan solat jumaat.
 
'''Fardu Kifayah''' merupakan perkaraperintah Allah yang wajib dilakukan oleh sesebuahsebahagian komuniti oranglelaki [[Islam]] yang baligh dansecara berakal.berjemaah
 
'''Fardu Ain''' ini bermaksud perintah Allah adalah wajib untuk di lakukan oleh setiap orang Islam samaada lelaki dan perempuan.
 
Fardhu Kifayah terdapat dalam Rukun Islam yang Pertama dan Kedua.  Fardu Kifayah (berjemaah) adalah perintah mengajak manusia kepada kebaikan dan mencegah manusia daripada melakukan kemungkaran dan perintah menjaga solat lima waktu setiap hari
 
{{Tunas-Islam}}