SS-Oberst-Gruppenführer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan mudah alih
Baris 6:
''Oberst-Gruppenführer'' dianggap setaraf dengan [[Kolonel Jeneral]] (''Generaloberst'') dalam ''[[Wehrmacht]]'', yang secara umumnya dilihat sebagai setaraf dengan [[Jeneral|pangkat empat bintang]] atau [[jeneral ketumbukan]] dalam angkatan tentera negara lain.
 
Pertama kali dicipta pada musim bunga tahun 1942, pangkat ''Oberst-Gruppenführer'' telah dipegang oleh empat orang dalam tempoh tiga tahun kewujudannya, yang mana hanya dua orang dari pasukan medan ''[[Waffen-SS]]''. Pangkat ''Oberst-Gruppenführer'' disimpan asalnya sebagai pangkat ''Waffen-SS'', dengan niat untuk melantik pemegangnya menjadi panglima ketumbukan SS ''panzer'' tertentu. Bagaimanapun, perlantikan telah ditangguhkan oleh Staf Am ''Wehrmacht'', yang tidak mahu seorang jeneral SS memegang kuasa yang banyak. Pada bulan April 1942, dua perlantikan yang pertama telah dikeluarkan atas kuasa peribadi [[Adolf Hitler]]. Kedua-duanya adalah perlantikan politik dengan yang kedua menjadi kenaikkan pangkat dualberganda dalam ''[[Ordnungspolizei]]'', menjadikan [[Kurt Daluege]] seorang ''Generaloberst der Polizei'' pada masa yang sama. Pangkat Daluege merupakan satu-satunya kenaikkan pangkat polis untuk posisi ini; kenaikkan pangkat yang lain adalah untuk bendahari parti dan ketua [[Reichszeugmeisterei|RZM]] [[Franz Xaver Schwarz]].
 
Kenaikkan pangkat dua yang terakhir dari kalangan empat ''Oberst-Gruppenführer'' telah dibuat pada tahun 1944, kali ini untuk jeneral ''Waffen-SS''. Pangkat ''Oberst-Gruppenführer'' hanya pernah dipakai pada pakaian seragam berwarna kelabu kehijauan ''Waffen-SS'' atau uniform warna kelabu SS (atau, dalam kes Daluege, uniform polis), dan tidak ada rekod fotografi yang tanda insignia ini pernah dipakai pada pakaian istiadat warna hitam, yang sebahagian besarnya tidak digunakan lagi pada masa pangkat itu dicipta.
 
Secara keseluruhannya, individu-individu berikut memegang pangkat SS tertinggi iniSS:
*[[Franz Xaver Schwarz]], 20 April 1942 (''Ehrenführer'', pemimpin kehormat)
*[[Kurt Daluege]], 20 April 1942 (''und Generaloberst der Polizei'')
Baris 20:
Mereka yang memperolehi pangkat ''Oberst-Gruppenführer'' juga biasanya diberikan pangkat setaraf jeneral polis atau ''Waffen-SS''. [[Franz Xaver Schwarz]], yang memegang pangkat ''Ehrenführer'' (kehormat), adalah satu-satunya pemegang pangkat yang tidak diberikan pangkat bertaraf polis atau ''Waffen-SS''.
 
Pangkat ''Oberst-Gruppenführer'' juga muncul dalam filem fiksyen, dan telah digambarkan dalam novel [[Robert Harris (novelist)|Robert Harris]] yang bertajuk ''[[Fatherland (novel)|Fatherland]]'', setberlatarbelakangkan in thetahun 1960s1960an in a parallel history where GermanyJerman hadtelah wonmemenangi thePerang SecondDunia World WarKedua. In theDalam novel ini, [[Arthur Nebe]] makesmembuat ankemunculan appearancesebagai asseorang an ''SS-Oberst-Gruppenführer'' while servingdengan asmenyandang commanderjawatan ofsebagai thekomander ''[[Kriminalpolizei]]''. Tanda insignia bagi ''Oberst-Gruppenführer'' juga dipakai oleh [[Ian McKellen]] sebagai raja diktator ''[[Richard III (1995 film)|Richard III]]'' in the film adaptation of the play, set in 1930s Great Britain.
 
; Insignia pangkat ''SS-Oberst-Gruppenführer dan Kolonel Jeneral [[Waffen-SS]]'':