Wikipedia:Menyumbang kepada Wikipedia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Fadhirul7355 (bincang | sumb.)
26 Ramadan (bincang | sumb.)
k Membatalkan semakan 3373065 oleh Fadhirul7355 (Perbincangan)
Baris 12:
Menanya soalan di laman perbincangan juga boleh membantu menonjolkan kekhilafan dalam rencana tersebut.
 
===Cipta rencana baru===
SEJARAH SEPINTAS LALU
Saiz Wikipedia Bahasa Melayu adalah cuma 1% daripada Wikipedia Bahasa Inggeris. Masih banyak topik yang belum disentuh yang boleh anda bantu. Pautan <font color="red">merah</font> bermakna laman tersebut belum wujud, dan anda boleh terus klik padanya untuk mencipta laman baru. Lihat [[Wikipedia:Bagaimana memulakan laman baru]] untuk bantuan.
 
Selain itu, lihat juga pada [[Wikipedia:Rencana paling dikehendaki]] untuk senarai rencana yang amat diharapkan.
Sekolah Perniagaan Antarabangsa (IBS) telah ditubuhkan pada tahun 1997 sebagai sebuah sekolah siswazah pengurusan untuk menawarkan kursus-kursus pengurusan dan ekonomi. Ditubuhkan sebagai Pusat Kecemerlangan di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), perdana teknologi universiti, IBS adalah diharapkan untuk menerajui sektor pendidikan dalam pendidikan pengurusan pascasiswazah.
 
Fokus utama IBS pada pengurusan teknologi telah ditubuhkan ke atas kekuatan teras UTM dalam bidang sains dan teknologi. Selain itu, penubuhan sekolah memenuhi universiti visi iaitu untuk menyediakan pendidikan pengurusan dan latihan kepada pelajar-pelajar kejuruteraan dari institusi pengajian tinggi UTM dan lain-lain. IBS menyediakan MBA dalam Techno-Keusahawanan, Pengurusan Strategik, Pengurusan Kesihatan, Ketua MBA, program kursus pendek dan perkhidmatan perundingan.
 
PENGURUSAN PENDIDIKAN
 
Pada IBS, kursus MBA dalam pengurusan bertujuan untuk membangunkan pelajar ke pengurus yang akan mempunyai komunikasi yang kukuh dan kemahiran membuat keputusan dengan kualiti kepimpinan yang cemerlang.
 
Walaupun syarat kemasukan memanggil kelayakan akademik yang berkaitan dengan pengalaman kerja yang mencukupi, kriteria lain juga diambil kira. IBS menawarkan tempat kepada pemohon yang mempunyai potensi untuk jawatan pengurusan yang lebih tinggi dan mereka yang boleh menyumbang dan berkongsi pemikiran atau idea-idea mereka semasa sesi kelas dan perbincangan kumpulan.
 
BERTUJUAN UNTUK BAKI
 
Sebagai sebuah sekolah siswazah pengurusan, IBS telah diberikan tugas untuk melahirkan usahawan dan pengurus dilengkapi dengan semua kemahiran dan pengetahuan yang menyeluruh yang seimbang dalam pengurusan. IBS menekankan kepada pembangunan komunikasi, membuat keputusan dan kualiti kepimpinan. Oleh itu, ini memberikan IBS kelebihan perbezaan yang diperlukan untuk membezakan dirinya daripada institusi-institusi pengajian tinggi yang lain dan dengan itu mendapat kelebihan pasaran yang kompetitif.
 
PASUKAN PENSYARAH YANG PROFESIONAL
 
Pensyarah di IBS adalah profesional setelah mempunyai pengalaman industri yang mencukupi dan berkelayakan dalam bidang akademik. Mereka dipilih daripada Fakulti yang berbeza di UTM, universiti dan lain-lain industri. Ini adalah selaras dengan usaha murni untuk merapatkan jurang antara teori dan amalan. Turut menambah nilai kepada program-program MBA dicapai melalui penyertaan kapten terpilih industri, yang akan dijemput sebagai penceramah tetamu atau sebagai menyokong sumber kepada pensyarah utama.
 
UTM merupakan sebuah persembahan universiti perdana program ijazah yang berkaitan dengan kejuruteraan. Kerana IBS duduk di kolam kepakaran teknikal dari persaudaraan universiti itu, pelajar boleh mendapat kelebihan input teknikal untuk projek-projek mereka di mana perlu.
 
 
PENGAJARAN KAEDAH
 
IBS menyedari bahawa pembelajaran adalah satu proses yang sedang berjalan. Teori pembelajaran perniagaan sahaja tidak mencukupi untuk memastikan kerjaya yang berjaya dalam pengurusan perniagaan. Itulah sebabnya di IBS kita mengamalkan pembelajaran melalui pengalaman. Kita dapati bahawa kaedah ini meningkatkan komunikasi dan kemahiran membuat keputusan dan juga pemahaman pelajar dalam subjek. Selain itu, pengalaman pembelajaran membolehkan pelajar untuk menawarkan sumbangan mereka kepada faedah semua peserta.
 
===Kemaskini rencana===