Antwerp: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yobbaharim (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'thumb|Patung tangan raksasa yang dibuang ke Sungai Scheldt. File:OLV-Kathedraal.jpg|thumb|Cathedral of Our Lady (Ant...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 16:08, 1 Mac 2014

Antwerp merupakan sebuah bandar dan perbandaran di Belgium dan ibu wilayah Antwerp di Belgium. Penduduk Antwerp adalah 512,000 orang (pada 1 Januari 2013), menjadikannya bandar kedua paling ramai penduduk di Belgium, selepas metropolis Brussels, yang mempunyai kira-kira 1.2 juta penduduk. Jumlah keluasan kawasan Antwerp adalah 204.51 km2 (78.96 batu persegi), menjadikan kepadatan penduduknya adalah 2,308 orang per km ². Kawasan metropolitan, termasuk zon komuter, meliputi kawasan seluas 1,449 km2 (559 batu persegi) dengan jumlah penduduk 1,190,769 pada 1 Januari 2008. Nama Antwerp dalam bahasa Perancis adalah Anvers [ɑvɛʁ (s)]; ia boleh didapati pada papan tanda dalam bahasa Perancis di Belgium.

Patung tangan raksasa yang dibuang ke Sungai Scheldt.
Cathedral of Our Lady (Antwerp).
Grote Markt

Antwerp terletak di (timur) tebing sungai Scheldt, dengan muara yang terletak di Westerschelde di Laut Utara. Bandar ini mempunyai salah satu pelabuhan yang terbesar di Eropah. Antwerp telah lama menjadi bandar penting di Eropah dari segi ekonomi dan budaya, terutamanya sebelum Fury Bahasa Sepanyol (1576) dalam tempoh Pemberontakan Belanda. Penduduk Antwerp digelar oleh orang tempatan sebagai Sinjoren, selepas Señor kehormatan Sepanyol atau bangsawan Perancis, "tuan". Ia merujuk kepada bangsawan terkemuka Sepanyol yang memerintah bandar ini semasa abad ke-17.

Perbandaran

 
Daerah di Antwerp.

kawasan perbandaran terdiri daripada pusat bandar Antwerp dan beberapa buah bandar. Ia dibahagikan kepada sembilan entiti (daerah):

  1. Antwerp
  2. Berchem
  3. Berendrecht-Zandvliet-Lillo
  4. Borgerhout
  5. Deurne
  6. Ekeren
  7. Hoboken
  8. Merksem
  9. Wilrijk

Bandar berkembar

Perkongsian

Dalam konteks kerjasama pembangunan, Antwerp juga mempunyai hubungan dengan

Rujukan

  1. ^ "Barcelona internacional – Ciutats agermanades" (dalam bahasa Spanish). © 2006–2009 Ajuntament de Barcelona. Dicapai pada 13 July 2009. External link in |publisher= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  •   Rencana ini menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press. Missing or empty |title= (bantuan)