Weston, Sabah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 2 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q1364552
Baris 5:
 
== Sejarah ==
Nama asal Weston ialah "SUGIN LAWAS" bersempena dengan kedudukannya menempel dikawasan Teluk BerunaiBrunei yang seolah-olah sebagai sugin di pipi (muka) seseorang. Kemudian namanya ditukar kepada "WEST TOWN" mengambil sempena nama seorang Pegawai British A.J. West yang merancang dan membina landasan keritapikeretapi dari Beaufort ke Weston. Sebutan orang BrunaiBrunei (suku kaum majoriti Pekan ini), yang menbunyikanmembunyikan perkataan "WEST TOWN" sebagai "WESTON" akhirnya menjadikan Pekan "West Town" menjadi Pekan "Weston" sekarang ini.{{fakta}}
 
A.J. West juga pernah mencadangkan Pekan Weston sebagai Ibu Negeri North Borneo berdasarkan kedudukannya dekat dengan Pulau Labuan dan laluan produk-produk pertanian (getah) keluar (Ke Malaya/Singapura - pada masa itu dan terus ke England - distinasidestinasi akhir). Selanjutnya, kedudukan pelabuhannya yang berada didalam Teluk BrunaiBrunei, terlindung dari tiupan angin ribut dan juga amat sesuai dari segi keselamatan serta mudah diawasi dari serangan lanun-lanun pada masa itu, menjadikan Pekan Weston dicadangkan sebagai Ibu Negeri North Borneo pada masa itu. Namun cadangan ini terpaksa dibatalkan disebabkan kawasan perairan Teluk BerunaiBrunei (dimana terletaknya Pekan Weston) cetek dan tidak sesuai/tidak dapat menampung keperluan kapal-kapal besar yang akan membawa produk-produk pertanian (getah).
 
Semasa Perang Dunia II, Pekan Weston manjadimenjadi tempat pertama dinamadimana kapal-kapal Tentera Jepun dari Pulau Labuan, mendarat di Tanah Besar North Borneo. Dari Pekan Weston tentera Jepun terus mara ke Beaufort dan menguasai Pekan Beaufort.
 
Dalam Disember 1962, dimana PemberontkanPemberontakan Tentera Nasional Kalimantan Utara (TNKU) berlaku di Negara Brunei (diketuai oleh A.M Azahari - Ketua Parti Rakyat Brunei) Pekan Weston juga terlibat dimana beberapa orang penduduk tempatan Kg. Lubuk Weston melancarkan tindakan ala tentera, menahan seorang anggota polis, dan seorang Pegawai Khas USNO serta merampas senjatapisenjata api polis dan Pegawai Khas berkenaan. Satu insiden tembak-menambakmenembak terjadi diantara TNKU dan beberapa orang polis dari Daerah Sipitang (dalam sebuah boatbot polis) yang datang mahu menyiasat apa yang berlaku. Pihak polis apabila diserang hendap di Pelabuhan Pekan Weston, terpaksa berpatah balik ke Sipitang. TNKU berhasil menguasi Pekan Weston selama satu hari satu malam sebelum tentera kerajaan dari Ibu Negeri (Jesselton pada masa itu) membebaskan Pekan Weston dari cengkaman - TNKU.