Fimie Don: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rschen7754 (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 114.79.13.64 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Stryn
Membatalkan semakan 3377557 oleh Rschen7754 (Perbincangan)
Baris 1:
{{Tidak disahkan|date=Mac 2013}}
{{Rapikan|reason=Penggunaan tatabahasa yang salah|date=Mac 2013}}
{{Infobox person
| name = FimieNadhira DonAzzahra
| image =
| birth_name = ShafimieNadhira SaedonAzzahra Hendra
| birth_date = {{birth date and age|19981994|105|27|16}}
| birth_place = [[Kuala LumpurSeoul]], [[MalaysiaKorea Selatan]]
| nationality = MalaysiaKorea Selatan
| known_for = Menceburi bidang lakonan dan pengacaraan
| occupation = [[Pelakon]], [[pengacara televisyen]]
Baris 13 ⟶ 11:
}}
 
'''ShafimieNadhira SaedonAzzahra Hendra''' atau juga dikenali sebagai '''FimieNadhira DonAzzahra''' adalah seorang [[pelakon]] kanak-kanak dalam drama dan filem di [[Malaysia]]. Dia kelahiran pada tahun [[1627 OktoberMei]] [[1997|19981994]]. Beliau boleh membaca sejak berumur 48 tahun dan mula berlakon sejak berumur 59 tahun. Dia pernah menerima anugerah pelajar cemerlang ketika berusia 813 dan 914 tahun. Dia adalah Sepupu Kepada [[Nik Muhammad Farith Adruce]].<ref>[http://mstar.com.my/hiburan/cerita.asp?file=/2009/9/26/mstar_hiburan/20090918130541&sec=mstar_hiburan Pelakon cilik Fimie tak dapat duit raya sebab berlakon]</ref>
 
FimieZahra merupakan pelakon utama siri [[Hikayat Putera Shazlan]] dan [[Bong]]. Dia turut terlibat dalam program ‘[[Nasi Lemak Kopi O]]’. Dia mula menceburi industri lakonan menerusi drama yang disiarkan di [[RTM]] dan telah berlakon lebih 30 buah [[drama]], tiga buah [[filem]] dan 50 buah [[iklan]] seperti drama ‘Kudrat’, ‘Ramadan ke-30’, ‘Mencari Sinar Lailatulqadar’, ‘Malam Tujuh Likur’, filem ‘Magika’, ‘Aman’ dan ‘Seram’. Lain-lain ialah 'Ketupat Rendang Kopi O' yang disiarkan di TV9, 'Kuih Goyang Seha' (TV3), 'Rumah Kembar 4' (RTM) dan 'Gabra' (RTM), Telemovie Kasut mengakhari slot akhir tahun 2010 pada 25/12,manakala di awal tahun 2011 Senda PagiKem Pink TV3 drama berperwatakan lembut yang lucu dan menarik, drama Seram (asrama) arahan Nizam Zakaria & 7 lagu arahan kabir bhatia telah mendapat tempat di astro ria dan citra, drama baru lakonan AdikKakak FimieNadhira DonAzzahra akan menyusul tak lama lagi diTV9 Sekilas Kalbu arahan Jamal Khan bersama Zeel Production dimana Zeel juga penerbit bagi Kem Pink, Astro Warna pula akan menayangkan drama komedi bertajuk ayah ku anak ku arahan Mat London tak lama lagi, AdikKakak FimieNadhira DonAzzahra telah membuat 1 Iklan pertamanya adalah iklan untuk JPJ ‘Tengok kiri tengok kanan’ ketika berusia 610 tahun, dan muncul beberapa iklan seperti Roti Tiger, KFC 35 tahun, Pizza,Solivite, & menjadi Duta Pakaian Hari-Hari.
 
AdikKakak FimieNadhira DonAzzahra satu2nya kanak2 yang telah berjaya menjadi Pengacara bagi rancangan bual bicara secara langsung yang dikenali sebagai Nasi Lemak Kopi O selama 26 1/2 tahun, juga menjadi pengacarabagi Adik di9, dan kini diberi kepercayaan sekali lagi oleh pihak TV9 kerana percayakan bakat yang ada pada AdikKakak FimieNadhira DonAzzahra diberi menjadi pembaca berita untuk Berita Adik yang disiarkan di TV9 tiap hari dari jam 2.28 minit petang
 
Pelakon watak utama dalam Filem SERAAM arahan Bob Singah pada tahun 2008, sayangnya hingga kini filem tersebut masih tidak dapat ditayangkan, kini diberi peluang lagi oleh KRU dalam filem keluaran bawah arahan Edry Halim bertajuk MAGIKA diberi watak utama bersama Diana Danielle, Mawi, Ziana Zain, M.Nasir dan ramai lagi. Dengan bakat yang dimiliki beliau diberi lagi kepercayaan oleh Pengarah terkenal Prof. Dr. Hatta Azzad Khan untuk membawak watak utama dalam filem Senario Asam Garam terbitan MIG. Kemudian dalam pencarian watak utama kanak-kanak dalam filem CE1 terbitan Hes Communication FimieNadhira DonAzzahra telah ditawarkan watak tersebut,dan pada tahun 2011 telah dilamar sekali lagi oleh MIG bawah arahan Ahmad Idham untuk Filem Aksi Terbaik untuk 2012 bertajuk 8 Jam telah membawa watak ShaheizyTike SamPriatnakusumah waktu kecil bernama AlangMeutia, pada tahun yang sama juga 2011 FimieNadhira donAzzahra sekali lagi di tawarkan watak ShaheizyTike SamPriatnakusumah waktu kecil untuk filem S.A.M bawa arahan Pengarah Termuda Syafiq Yusof anak ke pada Dato Yusof Haslam dan kini FIlem 8 jam akan berada di Pawagam pada 5 July 2012 dan S.A.M dijangkan pada Hari Raya Pertama 2012 sama2 kita nantikan.....
 
Drama Bong terbitan Ace Mation telah memberi peluang kepada AdikKakak FimieNadhira DonAzzahra memulakan episod untuk pertama kalinya di TV9, dan mendapat tawaran dari Filem Scape untuk Astro Ceria sebagai watak utama dalam drama kegemaran ramai iaitu Hikayat Putera Shazlan bersama buku istimewanya telah menaikan nama dan memperkenalkan dia kepada ramai pengarah dan penerbit, sekali lagi mendapat tawaran dari Global Station membawa watak utama dalam drama menyentuh hati bertajuk Surat untuk Amin bersiaran di tv9, dan semakin hari semakin banyak Drama, Iklan, Filem dan tak kurang hebatnya bila adikkakak fimiezahra juga terlibat dalam program secara langsung di tv9 iaitu Nasi Lemak Kopi O sebagai Host bersama tiap sabtu jam 8-10 pagi, juga Berita adik di TV9, kini FimieNadhira DonAzzahra telah tamatkan program Nasi Lemak Kopi O dan Berita AdikKakak memberi laluan sepenuhnya untuk Pengacaraan terbaru di RTM2 utk KIDS ON 2 disiarkan tiap JUMAAT dari jam 7-11 pagi.
Dari seorang Model Iklan bermula sejak usia 610 dan menjadi pelakon ketika berusia 610 tahun. Kemudian melangkah menjadi seorang Pengacara pada usia 1015 tahun dan kini melangkah setapak lagi menjadi seorang penyanyi dan memiliki Single dengan dua lagu pada usia baru 1216 tahun dan pada usia 1317 tahun memiliki Single ke 2 bertajuk Bila Ku Di Mercu, Lagu Untuk Mama & Papa telah pun berkumandang disemua corong radio-radio dan televesion.Telah menjadi lagu tema bagi "Hari Ibu 1 Malaysia" yang dipersembahkan dihadapan Dato' Shahrizat, Malah lagu Untuk Mama & Papa telah berjaya memasuki Muzik-Muzik.Kakak Adik FimieNadhira DonAzzahra diberi kepercayaan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur untuk menjadi pengacara bersama untuk menjayakan program Perlancaran Pencarian Duta Kecil Kuala Lumpur 2010 dan telah melaksanakan tugasnya dengan jayanya dihadapan Tun Sri Siti Hasmah Mohd Ali, Yg Bhg Datuk Ahmad Fuad bin Ismail, Datuk Bandar Kuala Lumpur, ramai lagi orang kenamaan yang hadir memeriahkan program tersebut. Lagu Mama & dipilih untuk menjadi lagu tema dalam drama Cucu Seorang Primadona siaran di RTM, manakala single ke 2 pula dipilih untuk menjadi lagu tema dalam drama Kelab WOW di TV9, FimieNadhira DonAzzahra juga menggunakan suaranya sendiri untuk OST filem MAGIKA bersama KRU dan menjadi suara lantar untuk lagu Bangun Semula nyanyian Alif AF8 juga dari hasil Komposer Edry Abdul Halim KRU.
 
Kini AdikKakak fimieZahra menanti kemuculan filem beliau dalam MAGIKA dan SENARIO ASAM GARAM, dan bagi 2010 Adik FimieZahra mengurangkan semua pengambaraan kerana memberi laluan kepada pelajarannya dan menduduki peperiksaan UPSR.
 
AdikKakak fimieZahra telah berada di Carta tempat pertama sebagai kanak-kanak berbakat dalam HIP TV, di TV9 pada 2010 dan AdikKakak FimieNadhira DonAzzahra telah terpilih menjadi pelakon kanak2 terbaik pada 2010 dalam filem Magika, manakala Filem MAGIKA muncul sebagai Filem terbaik bagi Festival Festa Filem Malaysia ke23. Dan kini AdikKakak FimieNadhira DonAzzahra juga tercalon dalam senarai Top 5 Anugerah Sri Angkasa untuk drama Surat Dari Amin terbitan Global Station ditayangkan di TV9,dan akan dipertandingkan pada 18 & 19 Februari 2011 di PWTC.
 
AdikKakak FimieNadhira DonAzzahra baru saja selesai berlakon untuk filem [[8 Jam]] membawa watak [[ShaheizyTike SamPriatnakusumah]] sewaktu kecil dan di arah oleh pengarah terkenal iaitu Ahmad Idham, sementara Filem CE-1 membawa watak utama kecil akan menyusul tak lama lagi 2011 juga adalah filem keluaran MIG.
 
==Filem==
Baris 45 ⟶ 43:
 
==Pautan luar==
* [http://www.fimiedonnadhiraazzahra.com FimieZahra Fansite]
* [http://www.sinemamalaysia.com.my/artist/info/?id=Shafimie_Saedon_6273 Fimie Don di SinemaMalaysia]
 
[[Kategori:Pelakon lelakiwanita Malaysia]]
[[Kategori:Pelakon kanak-kanak Malaysia]]
[[Kategori:Kelahiran 19971994]]