Skim Ponzi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 30 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q219407
Lucas (bincang | sumb.)
Baris 8:
==Contoh andaian==
Satu iklan yang menawarkan pulangan luar biasa – sebagai contoh 20% bagi kontrak 30 hari. Mekanisma terperinci bagi pulangan luar biasa ini boleh dikatakan kepada sebarang perkara yang kedengarannya bagus tetapi tidak terperinci: "perbezaan matawang sejagat", "perniagaan jangka masa hadapan - hedge futures trading", "[[HYIP|program pelaburan pulangan tinggi]]", atau yang serupa dengannya.
[[Image:Charles Ponzi.jpg|rightthumb|frame|[[Gambar penjenayah|Gambar penjenayah (''mugshot'')]] Charles Ponzi, 1920]]
 
Tanpa sebarang bukti rekod pelaburan, hanya sedikit pelabur terpikat, biasanya bagi jumlah kecil (katakan $5,000). Terbukti, 30 hari kemudian, pelabur menerima $6,000 – pelaburan asal tambah 20% pulangan ($1,000). Pada titik ini, rasa tamak haloba mengatasi kewarasan: pelabur akan melabur lebih banyak wang, dan, berita mula tersebar, pelabur lain mengambil "peluang" untuk turut sama melabur. Semakin ramai melabur, dan melihat pelaburan mereka menghasilkan pulangan yang besar.
Baris 16:
Satu sebab skim ini berjalan begitu baik adalah pelabur awal – mereka yang sebenarnya mendapat pulangan besar – biasanya melabur kembali (mengekalkan) wang mereka dalam skim tersebut (kerana, ia sebenarnya memberi pulangan yang jauh lebih baik dari sebarang pelaburan lain). Dengan itu mereka yang mengurus skim ini tidak perlu membayar banyak (bersih) – mereka hanya perlu menghantar penyata kepada pelabur yang menunjukkan berapa banyak pelabur tersebut telah dapat dengan menyimpan dalam apa yang kelihatannya tempat yang baik untuk mendapatkan pulangan yang tinggi.
 
Masaalahnya adalah pada satu ketika salah satu dari tiga perkara akan berlaku: (a) Penaja akan hilang, mengambil kesemua wang pelaburan (tolak yang telah dibayar) bersama mereka; (b) skim akan gagal akibat terlalu besar, apabila pelaburan menjadi perlahan dan penaja mulai menghadapai masaalah membayar pulangan yang dijanjikan (dan apabila mereka menghadapai masaalah, berita tersebar, dan lebih ramai orang meminta wang mereka); atau (c) skim ini terdedah, kerana apabila pihak berkuasa mulai memeriksa rekod perakaunan yang didakwa enterprise, mereka mendapati bahawa kebanyakan "aset" yang sepatutnya ada, sebenarnya tiada.
 
==Apa itu skim Ponzi dan apa yang bukan==