Merkantilisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Earth~mswiki (bincang | sumb.)
niceties
Earth~mswiki (bincang | sumb.)
k minor
Baris 1:
[[Imej:Lorrain.seaport.jpg|right|thumb|Lukisan yang mengambarkan satu perlabuhan di Perancis dari tahun 1638, semasa zaman kegemilangan merkantilisme.]]
'''Merkantilisme''' adalah satu teori [[ekonomi]] yang sudah lupus yang mempercayai bahawa kesejahteraan sesuatu negara hanya ditentukan oleh jumlah modal yang disimpan oleh negara itu dan bahawa jumlah perdagangan sedunia adalah penting. Modal negara dapat digambarkan secara nyata dengan jumlah [[kapital]] (seperti mineral berharga, [[emas]] mahupun komoditi-komoditi lain) yang dimiliki oleh negara. dan modalModal ini boleh diperbesarkan jumlahnya dengan meningkatkan [[eksport]] dan mengurangkan [[import]] supaya nilai [[bersih perdagangan luar]] sentiasa [[positif]]. Pemerintahan suatu negara harus mencapai tujuan ini dengan melakukan perlindungan terhadap ekonomi dengan mendorong eksport dan mencegah import.
 
Teori ini mula dibina di dalam [[Zaman Moden Awal]] yang boleh diletakkan di antara kurun ke-16 and ke-18. Pada masa yang sama, falsafah mengenai [[negara bangsa]] sangat berpengaruh di [[Eropah]]. Kehadiran kedua-dua pendapat yang dominan dan saling menperkuatkan di antara satu sama lain dan seterusnya mengadakan justifikasi untuk campur tangan kerajaan di dalam pasaran. Falsafah [[kapitalisme]] dan [[imperialisme]] boleh menjejak permulaan masing-masing daridaripada pemikiran merkantilisme. Gabungan hampir kesemua pemikiran-pemikiran ini akhirnya menyebabkan peperangan berlaku di antara negara-negara Eropah apabila mereka cuba untuk menguasai pasaran asing yang masih bebas daripada pengaruh masing-masing untuk. Di bawah sistem merkantislime, penguasaan dan kemudiannya pengluasanpembesaran pasaran akan membawa kesejahteraan kepada sesuatu negara.
 
[[Imej:Gold ingots.jpg|left|thumb|Merkantilis awal mempercayai bahawa hanya jumlah emas yang mengukur kekayaan.]]