William I dari England: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:Q37594
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Infobox Monarch | name=William I
| title = Raja England, Duke NormandyNormandie
| image = [[Fail:Bayeux_Tapestry_William.jpg|150px|centre]]
| caption =William ditampilkan sebagai Duke NormandyNormandie dalam [[Dewangga Bayeux]]
| reign = [[25 Disember]] [[1066]] -<br /> [[9 September]] [[1087]]
| date1 = [[25 Disember]] [[1066]]
Baris 15:
| issue = [[Robert Curthose]]<br />(k.k. [[1054]]–[[1134]])<br />[[William II dari England|William II]] ([[1056]]–[[1100]])<br />[[Adela dari Blois]]<br />(k.k. [[1062]]–[[1138]])<br />[[Henry I of England|Henry I]] ([[1068]]–[[1135]])
| date of birth = k.k. [[1028]]
| place of birth = NormandyNormandie
| date of death = [[9 September]] [[1087]]
| place of death = Biara [[Santo Gervais]], dekat [[Rouen]]
Baris 21:
}}
 
'''William dari NormandyNormandie''' ([[bahasa Perancis]]: ''Guillaume de Normandie''; k.k. [[1028]] – [[9 September]] [[1087]]) memerintah sebagai [[Duke NormandyNormandie]] dari tahun [[1035]] hingga tahun [[1087]] dan menjadi [[Pemerintahan beraja Inggeris|Raja England]] dari tahun [[1066]] hingga tahun [[1087]]. William memenangi [[Perang Hastings]] pada tahun 1066 ketika menyerang [[England]], dan menumpaskan pemberontakan-pemberontakan Inggeris yang menyusul dalam apa yang kini dikenali sebagai [[Penaklukan NormandyNormandie]]. Tiada potret tulen William pernah ditemui. Baginda digambarkan sebagai seorang lelaki yang besar dan tegap, kuat dalam semua erti kata, sudah mula botak di depan, dan mempunyai gaya raja.
 
Dalam [[tatanama]] kini, William ialah Duke NormandyNormandie sebagai '''William II''', dan Raja England sebagai '''William I'''. Baginda juga dikenali sebagai '''William si Penakluk''' (''Guillaume le Conquérant'') dan '''William si Anak Haram''' (''Guillaume le Bâtard'').
 
 
== Kehidupan awal ==
Anak lelaki tunggal kepada [[Robert si Cemerlang]] dan [[Herleva]] (besar kemungkinan anak perempuan Fulbert, penyamak kulit binatang setempat), William dilahirkan [[Anak haram|di luar nikah]] di [[Falaise, Calvados, Perancis|Falaise]], [[NormandyNormandie]]. Tarikh lahirnya yang tepat tidak dapat dipastikan, tetapi diketahui merupakan tahun [[1027]] atau [[1028]], dengan besar kemungkinan pada [[musim luruh]] tahun 1028. Beliau adalah cucu saudara lelaki Permaisuri [[Emma dari NormandyNormandie|Emma]], isteri Raja [[Ethelred si Belum Sedia]] (kemudiannya Raja [[Canute Agung|Canute]]).
 
Pada tahun [[1035]], William mewarisi [[Duchy NormandyNormandie]] ayahnya ketika hanya berumur 7 tahun, dan dikenali sebagai Duke William II dari NormandyNormandie ([[bahasa Perancis]]: ''Guillaume II, duc de Normandie''). Beliau hilang tiga orang penjaga dalam komplot-komplot untuk merampas kuasanya. Count [[Duke-duke pohon salasilah Brittany|Alan dari Brittany]] kemudian menjadi penjaganya. Raja [[Henri I dari Pernacis]] mengurniainya darjah kesatria ketika beliau berumur 15 tahun. Menjelang masa William mencapai umur 19 tahun, beliau telah menangani ancaman-ancaman perberontakan dan serangan dengan amat berjaya. Dengan bantuan Raja Henri, William akhirnya menguasai NormandyNormandie selepas menewaskan baron-baron NormandyNormandie yang memberontak di [[Caen]] dalam [[Perang Val-es-Dunes]] pada tahun [[1047]].
 
Walaupun ditentang oleh [[Paus Leo IX]], William berkahwin dengan saudara sepupunya, [[Matilda of Flanders]], pada tahun [[1053]] di Katedral Notre Dame, [[Eu, Seine-Maritime|Eu]], NormandyNormandie (kini [[Seine-Maritime]]). Ketika itu, beliau berumur 26 tahun, dan saudara sepupunya berumur 22 tahun. Mereka dikurniakan dengan empat anak lelaki dan enam anak perempuan (sila lihat senarai di bawah).
 
Adik-adik lelaki tirinya, [[Odo dari Bayeux]] dan [[Robert, Count dari Mortain]] memainkan peranan yang utama dalam kehidupan William. William juga mempunyai seorang kakak, [[Adelaide dari NormandyNormandie]].
 
== Penaklukan England ==
{{main|Penaklukan NormandyNormandie}}
 
{{House of Normandy|william1}}
Apabila saudara sepupu William, Raja [[Edward si Pengaku]] dari England, mangkat pada Januari [[1066]], William menuntut takhta England, dan menegaskan bahawa Edward yang tidak mempunyai anak dan dikatakan hidup membujang, telah menamakannya sebagai pewaris ketika William melawat baginda (mungkin pada [[1052]]). Selain itu, [[Harold Godwinson]], [[usahawan]] yang terutama di England serta adik ipar kepada mendiang Raja Edward, dilaporkan telah berjanji untuk menyokong William ketika Harold mengalami [[nafas kapal]] di NormandyNormandie (k.k. [[1064]]). Harold telah memberikan jaminannya ketika dalam tawanan dan dilaporkan kena tipu supaya bersumpah pada tulang seorang [[santo]] bahawa dia akan memberi takhta kepada William. Bagaimanapun, walaupun jika cerita ini adalah benar, Harold telah memberikan janji itu dalam keadaan [[dures]] dan oleh itu, berhak untuk mungkir janjinya. Lebih realistik, menjelang pertengahan dekad [[1050-an]], Harold telah memerintah England melalui Raja Edward yang lemah, dan tidak mungkin akan menyerahkan takhta kepada seorang bangsawan asing.
 
[[Witenagemot]], perhimpunan [[bangsawan]] yang terutama di England, meluluskan [[kemahkotaan]] Harold. Beliau dimahkotai pada [[5 Januari]] [[1066]], dengan gelaran Raja [[Harold II dari England]]. Untuk mengejar tuntutannya, William memperoleh sokongan daripada [[Paus Alexander II]], dan mengumpulkan satu armada yang terdiri daripada lebih kurang 600 buah kapal dan 7,000 [[askar]]. William mendarat di [[Pevensey]], [[Sussex]] pada [[28 September]] [[1066]] dan selepas membina sebuah [[kastil]] [[kayu]] pasang siap berhampiran dengan [[Hastings]] sebagai pangkalannya, beliau memulakan pemusnahan tanah. Ini membangkitkan kemarahan Harold kerana kawasan Sussex ini adalah ladang peribadinya. Mungkin disebabkan ini, baginda bertindak dengan semerta merta dan tergesa-gesa, tanpa menunggu sebarang tenaga bantuan dari [[London]].
 
Raja Harold ketika itu di utara England dan baru sahaja menewaskan [[Harald III dari Norway]], pesaingnya yang disokong oleh adik Harold sendiri, Tostig. Baginda memarakan tenteranya yang lebih kurang sama saiznya dengan tentera William sejauh 250 [[Batu (ukuran)|batu]] dalam tempoh 9 hari untuk mencabar William dalam perang penentu di Senlac. Perang itu yang kemudian dikenali sebagai [[Perang Hasting]] berlaku pada [[4 Oktober]] [[1066]]. Menurut sesetengah laporan yang mungkin mendasarkan tafsiran [[Dewangga Bayeux]] yang memperingati kemenangan NormandyNormandie, Harold dikatakan dibunuh oleh anak panah yang tertusuk matanya. Angkatan tentera Inggeris melarikan diri dan dengan itu, memberi kemenangan kepada William. Ini merupakan saat pentakrifan yang kini dikenali sebagai [[Penaklukan Norman]].
 
Tidak berupaya masuk ke London, William menuju ke [[Wallingford]], dan disambut oleh [[Wigod]] yang menyokong perjuangannya. Wallingford merupakan tempat penyerahan-penyerahan pertama, termasuk Ketua Biskop Canterbury. <ref>http://www.berkshirehistory.com/villages/wallingford.html</ref> Orang-orang bangsawan Anglo-Saxon menyerah kepada William di [[Berkhamsted]], [[Hertfordshire]], dan mengisytiharkan William sebagai Raja England di sana. William kemudian dimahkotai di [[Gereja Westminster]] pada [[25 Disember]] [[1066]].
Baris 54:
[[Fail:acrdwnch.jpg|right|thumb|300px|Tandatangan William I dan Matilda (di sebelah dua X besar yang pertama) dalam dokumen [[Persetiaan Winchester]] pada tahun 1072.]]
 
William memulakan banyak perubahan yang utama. Supaya dapat menentukan kawasan yang dikuasainya, serta untuk memaksimumkan [[Cukai|pencukaian]], William menempah penyusunan [[Buku Domesday]], suatu tinjauan keupayaan produktif yang serupa dengan [[banci]] moden, pada tahun [[1085]]. William juga membina banyak [[kastil]], [[menara utama]], dan [[Motte dan bailey|motte]], termasuk [[Menara London]], di seluruh England untuk memastikan bahawa pemberontakan oleh orang-orang Inggeris dan pengikut-pengikutnya tidak akan berjaya. Penaklukan William juga menyebabkan [[bahasa NormandyNorman]] menggantikan [[Sejarah bahasa Inggeris#Tempoh Penguasaan Perancis|bahasa Inggeris]] sebagai [[bahasa]] golongan pemerintah selama hampir 300 tahun.
 
William dikatakan mengusir sebilangan pemilik tanah Anglo-Saxon dan menjadikan mereka sebagai [[hamba abdi]] melalui [[Bristol]]. Banyak daripada mereka ini akhirnya tinggal di [[Sepanyol]] [[Umayyad]] dan tanah-tanah [[Moor]]. Pemilikan hampir semua tanah di England, jawatan [[agama]], dan jawatan dalam kerajaan diberikan kepada orang-orang NormandyNormandie. Banyak orang bangsawan Anglo-Saxon berhijrah ke kemaharajaan-kemaharajaan Eropah yang lain.
 
== Kematian, pengebumian, dan pewarisan ==
William mangkat ketika berumur 59 tahun di Biara St Gervais, dekat [[Rouen]], Perancis pada [[9 September]] [[1087]], akibat kecederaan [[abdomen]] yang diterima daripada bonggol pelananya ketika baginda jatuh dari kudanya dalam Pengepungan [[Mantes]]. William [[Pengebumian|dikebumikan]] di gereja St. Stephen di [[Caen]], [[NormandyNormandie]]. Dalam satu [[post-mortem]] yang tidak mewah, jasad baginda yang [[Obesiti|gemuk gedempol]] tidak padan dengan [[keranda batu]]nya yang kemudian pecah selepas beberapa percubaan oleh biskop-[[biskop]] untuk memasukkannya. Gereja kecil itu dikatakan berbau busuk dan menyebabkan orang-orang yang berkabung bersurai. <ref>http://historyhouse.com/in_history/william/</ref>
 
William diwarisi oleh [[William II dari England|William Rufus]], puteranya yang lebih kecil, sebagai Raja England, dan oleh [[Robert Curthose]], puteranya yang lebih tua, sebagai Duke NormandyNormandie pada tahun [[1087]]. Pewarisan ini mencetuskan [[Pemberontakan 1088]]. [[Henry I dari England|Henry]], puteranya yang paling muda, kemudian juga menjadi Raja England, selepas William II mangkat tanpa mempunyai putera untuk mewarisinya.
 
== Genealogi ==
Baris 69:
Bilangan anak perempuan pada jumlahnya masih diragui. Senarai ini termasuk beberapa kemasukan yang kabur.
 
# [[Robert Curthose]] (k.k. [[1054]]–[[1134]]), Duke NormandyNormandie, berkahwin dengan [[Sybil dari Conversano]], anak perempuan Geoffrey dari Conversano
# Adeliza (atau Alice) (k.k. [[1055]]–?), dilaporkan ditunangkan dengan [[Harold II dari England]] (Kewujudannya diragui.)
# Cecilia (atau Cecily) (k.k. [[1056]]–[[1126]]), Abbess dari Holy Trinity, Caen
Baris 108:
{{succession box |
before=[[Robert si Cemerlang]] |
title=[[Duke NormandyNormandie]] |
years=1035–1087 |
after=[[Robert Curthose]]
Baris 116:
 
[[Kategori:Raja Inggeris]]
[[Kategori:Anglo-Normandy Britain Inggeris-Norman]]
[[Kategori:Kelahiran Perancis]]
[[Kategori:Penganut Kristian]]
 
{{Link GA|sv}}