Leopold II dari Tuscany: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhd Aiman65 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox royalty | type = | name = Leopold II | image = Leopold II of Tuscany.jpg | caption =...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 10:42, 4 April 2014

Leopold II dari Tuscany (Itali: Leopoldo Giovanni Francesco Giuseppe Ferdinando Carlo, Jerman: Leopold Johann Joseph Franz Ferdinand Karl; 3 Oktober 1797 - 29 Januari 1870) adalah Grand Duke dari Tuscany (1824-1859).

Leopold II
Grand Duke Leopold pakaian uniform pada 1828, lukisan dari Pietro Benvenuti.
Senarai pemerintah Tuscany
Pemerintahan18 Jun 182421 Julai 1859
Didahului olehFerdinand III
Diikuti olehFerdinand IV
PasanganMaria Anna dari Saxony
Maria Antonia dari Dua Sicily
AnakandaCaroline of Austria
Archduchess Auguste Ferdinande of Austria
Archduchess Maria Maximiliana
Archduchess Maria Isabella
Ferdinand IV
Archduchess Maria Theresa
Archduchess Maria Christina
Archduke Karl Salvator
Archduchess Maria Anna
Archduke Rainer
Archduchess Maria Louisa
Archduke Ludwig Salvator
Archduke John Salvator
Nama penuh
Leopold Johann Joseph Franz Ferdinand Karl
KerabatKerabat Lorraine
AyahandaFerdinand III
BondaLuisa of Naples and Sicily
AgamaKatolik Rom

Beliau berkahwin sebanyak dua kali; pertama dengan Maria Anna Saxony dan selepas kematiannya pada tahun 1832, kepada Maria Antonia Dua-Sicilies. Berkahwin kali kedua pula, ia memperanakkan penggantinya akhirnya iaitu Ferdinand IV. Leopold mengiktiraf sebagai pemerintahan secara raja liberal, yang memberi kuasa kepada Perlembagaan Tuscan pada tahun 1848 dan membolehkan tahap kebebasan media.

Duke Besar telah digulingkan secara ringkas oleh sebuah kerajaan sementara pada 1849, hanya untuk dipulihkan tahun yang sama dengan bantuan tentera Austria yang telah menduduki negeri itu sehingga 1855. Cubaan dasar Leopold berkecuali berhubung dengan Perang Kemerdekaan Itali Kedua tetapi dipecat oleh satu rampasan kuasa tanpa pertumpahan darah pada 27 April 1859. Sebelum permulaan perang. Keluarga Grand Ducal berlepas ke Bologna, dalam wilayah Paus. Tuscany telah diduduki oleh tentera Victor Emmanuel II dari Sardinia untuk tempoh konflik itu. Keamanan awal Villafranca, yang dipersetujui antara Napoleon III iaitu Raja Perancis dan Franz Joseph I dari Austria pada 11 Julai dengan syarat bagi pemulangan dari Lorraines ke Florence tetapi Leopold sendiri merupakan dianggap terlalu tidak popular untuk diterima. Sejak itu, pada 21 Julai 1859 beliau turun takhta dan takhta memihak kepada anaknya, Ferdinand IV. Semasa pemerintahan Ferdinand VI, tidak banyak berlaku sebarang peristiwa tetapi meminta pihak revolusi mengawal Florence dan kesertaan beliau tidak diisytiharkan. Sebaliknya, kerajaan sementara mengisytiharkan pemendapan Kerabat Lorraine (16 Ogos).

Biografi

 
Potret Leopold II ketika muda.

Dilahirkan di Florence, Leopold II adalah anak kepada Ferdinand III dari Tuscany dan kepada Luisa Maria Amelia Teresa dari Dua Sicilies. Datuk dan nenek sebelah ibu beliau adalah Ferdinand I dari Dua Sicily dan Marie Caroline dari Austria.

= Pemerintahan

 
Bendera Duke Besar Tuscany pada 1848. Bendera ini juga sebahagian daripada Kerabat Lorraine.

Beliau menggantikan bapanya pada 18 Jun 1824. Sepanjang dua puluh tahun pertama pemerintahannya beliau menumpukan dirinya kepada pembangunan dalaman kerajaan. Beliau adalah paling ringan dan paling reaksioner semua pemerintahan kuku besi Itali hari ini dan walaupun sentiasa tertakluk kepada pengaruh Austria tetapi dia menolak untuk menerima pakai kaedah Kerajaan Austria dan dibenarkan banyak orang buangan politik dari negeri lain supaya keadaan di Tuscany tidak terganggu.

Tetapi apabila pada tahun awal 1840-an, rusuhan merebak di seluruh Itali walaupun di Tuscany menuntut perlembagaan dan pembaharuan politik yang lain adalah lanjutan. Dalam tahun 1845 dan 1846, rusuhan berlaku di beberapa tempat di negara tersebut dan Leopold diberikan beberapa reformasi pentadbiran. Tetapi pengaruh Austria menghalang beliau daripada melakukan perkara yang diingini walaupun sekiranya dia nak buat juga. Pemilihan Paus Pius IX memberi galakan baru kepada liberalisme dan pada 4 September 1847, Leopold dipaksa untuk memulakan Pengawal Kebangsaan - persediaan untuk perlembagaan; tidak lama selepas itu Marchese Cosimo Ridolfi dilantik sebagai Perdana Menteri. Pemberian Neapolitan dan Piedmontese perlembagaan diikuti pada 17 Februari 1848 oleh Tuscany yang terdiri oleh Gino Capponi.

Kebangkitan di Milan dan di Vienna membangkitkan semangat patriotik di Tuscany, di mana perang terhadap Austria yang ingin menuntut kemerdekaan. Leopold yang terdiri daripada tekanan popular menghantar kuasa tetap dan sukarelawan untuk bekerjasama dengan Piedmont dalam kempen Lombard. Ucapan beliau pada semua orang adalah tegas sebagai Itali dan Liberal. "Askar," katanya, "menyebabkan suci kebebasan Itali yang ingin memutuskan hari mengenai Lombardy. Semua warga Milan telah sedar dengan membeli kebebasan mereka dengan darah dan kepahlawanan yang sejati serta menawarkan beberapa contoh... Hormatilah kepada tangan Itali!Wujudkan kehidupan kemerdekaan Itali! ". Kontinjen Tuscan berjuang dengan berani, walaupun tidak berjaya semasa Curtatone dan Montanara.