Skala Richter: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kembang
Aurora (bincang | sumb.)
Baris 6:
 
== Pembangunan ==
Skala Richter di ciptadicipta oleh [[Charles F.Francis Richter]] pada 1935. Charles F. Richter merupakan seorang pakar seismologi yang terkenalketika itu bekerja di Caltech. Charles F. Richter dilahirkantelah mempelajari bidang seismologi di sebuah<!--[[Universiti ladangCalifornia ternakSelatan]] didan--> [[OhioUniversiti Stanford]]. Pada tahun 1927, Charles F. Richter mula bekerja di makmal seismologi di Pasadena California dan setahun kemudian Charles F. Richter telah melanjutkan pengajian ijazah kedoktoran dalam bidang [[Amerikafizik]] Syarikatteori di [[California Institute of Technology]] pada(CalTech) 26pada Apriltahun 19001928.
 
Pada tahun 1935, Charles F. Richter dengan bantuan [[Beno Gutenberg]] telah mengembangkan satu sistem untuk mengukur kekuatan gempa bumi yang dikenali sebagai skala Richter sempena namanya dan pada mulanya hanyalahbertujuan digunakan di [[California]] sahaja. Skala Richter yang dikembangkannya merupakan gandaan methematikmatematik untuk membezakan sesuatu kekuatan [[gempa bumi]] dan diterima pakai secara meluas setelah diubah suai. Kekuatan gempa bumi ditetapkan dengan penggunaan logaritma gandaan (amplitudeamplitud) gelombang yang dirakamkan oleh mesin seismograf.
Charles F. Richter telah mempelajari bidang seismologi di [[Universiti Carlifornia Selatan|"University of Southern California"]] dan [[Universiti Stanford]]. Pada tahun 1927, Charles F. Richter mula bekerja di makmal seismologi di Pasadena California dan setahun kemudian Charles F. Richter telah berjaya mendapat ijazah doktor dalam bidang theori [[fizik]] di [[Universiti CalTech]] pada tahun 1928.
 
TahapRichter pecahanmemilih skalasecara Richtersembarangan meliputiperistiwa variasibermagnitud jarak0 antaraialah seismografgempa bumi yang pelbagaimenunjukkan dengansesaran mendatar tergabung maksimum sebanyak 1&nbsp;µm pada seismogram yang direkod menggunakan seismograf kilasan Wood-Anderson {{convert|100|km|mi|abbr=on}} dari [[pusat gempa]] (epicenter). MenurutGempa skalabumi Richter,terkecil kekuatanyang gempaboleh bumidirekodkan digambarkandan dengandikenal pecahanpasti desimalketika itu ialah sekitar magnitud 3. Sebagai contohbandingan, gempa dengan kekuatan 2.0atau0 atau lebih kecil dianggap gempa mikro, biasanya tidak dapat dikesan oleh manusia dan hanya dirakamkan di mesin seismograf tempatan. Gempa bumi dengan kekuatan 4.5 mampu dirakam di mesin seismograf di seluruh dunia dan berlaku beribu kali setahun. Kekuatan 5.3 dikelaskan sebagai gempa bumi serdahanasederhana dan kekuatan 6.3 dikelaskan sebagai gempa bumi yang kuat.<ref Oleh kerana skala Richter menggunakan pengiraan gandaan logaritma, setiap angka mewakili kekuatan yang 10 kali lebih kuat berbanding angka sebelumnya. name=USGS/>
Pada tahun 1935, Charles F. Richter telah mengembangkan satu sistem untuk mengukur kekuatan gempa bumi yang dikenali sebagai skala Richter sempena namanya dan pada mulanya hanyalah digunakan di [[California]]. Skala Richter yang dikembangkannya merupakan gandaan methematik untuk membezakan sesuatu kekuatan [[gempa bumi]] dan diterima pakai secara meluas setelah diubah suai. Kekuatan gempa bumi ditetapkan dengan penggunaan logaritma gandaan (amplitude) gelombang yang dirakamkan oleh mesin seismograf.
 
Gempa bumi besar seperti yang terjadi di [[Alaska]] tahun 1964, memiliki magnitudemagnitud 8,.0 atau lebih. Rata-rata satu gempa bumi yang berukuran seperti itu terjadi setiap tahun.<ref name=USGS/>
Tahap pecahan skala Richter meliputi variasi jarak antara seismograf yang pelbagai dengan [[pusat gempa]] (epicenter). Menurut skala Richter, kekuatan gempa bumi digambarkan dengan pecahan desimal. Sebagai contoh, gempa dengan kekuatan 2.0atau lebih kecil dianggap gempa mikro, biasanya tidak dapat dikesan oleh manusia dan hanya dirakamkan di mesin seismograf tempatan. Gempa bumi dengan kekuatan 4.5 mampu dirakam di mesin seismograf di seluruh dunia dan berlaku beribu kali setahun. Kekuatan 5.3 dikelaskan sebagai gempa bumi serdahana dan kekuatan 6.3 dikelaskan sebagai gempa bumi yang kuat. Oleh kerana skala Richter menggunakan pengiraan gandaan logaritma, setiap angka mewakili kekuatan yang 10 kali lebih kuat berbanding angka sebelumnya.
 
== Magnitud Richter ==
Gempa bumi besar seperti yang terjadi di [[Alaska]] tahun 1964, memiliki magnitude 8,0 atau lebih. Rata-rata satu gempa bumi yang berukuran seperti itu terjadi setiap tahun.
Magnitud Richter suatu gempa bumi ditentukan daripada [[logaritma]] [[amplitud]] gelombang yang direkodkan seismograf (pelarasan dibuat bagi memampas jarak antara seismograf dan [[pusat gempa]]).
{{reflist}}