Penginfarkan miokardium: Perbezaan antara semakan

gangguan bekalan darah ke sebahagian jantung
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Lencong|Serangan jantung}} {{Distinguish2|Jantung berhenti}} {{Kotak info penyakit | Name = Penginfarkan miokardium | Image = AMI s...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 08:15, 15 April 2014

Penginfarkan miokardium (bahasa Inggeris: myocardial infarction, MI) atau penginfarkan miokardium akut (bahasa Inggeris: acute myocardial infarction, AMI) ialah istilah perubatan untuk peristiwa yang biasa dikenali sebagai serangan jantung. Ini terjadi apabila darah berhenti mengalir dengan betul ke bahagian jantung dan otot jantung tercedera kerana tidak menerima oksigen secukupnya. Biasanya ini adalah kerana salah satu arteri koronari yang membekalkan darah ke jantung mengalami sekatan kerana tokokan tidak stabil sel darah putih, kolestrol dan lemak. Peristiwa ini dipanggil "akut" sekiranya berlaku tiba-tiba dan berkeadaan parah.

Penginfarkan miokardium
Pengelasan dan sumber luaran
Rajah penginfarkan miokardium (2) bagi hujung dinding hadapan jantung (infark apeks) selepas oklusi (1) bagi cabang arteri koronari kiri (LCA). Dalam rajah, RCA ialah arteri koronari kanan.
ICD-10I21-I22
ICD-9410
P. Data Penyakit8664
MedlinePlus000195
eMedicinemed/1567 emerg/327 ped/2520
MeSHD009203
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan Penafian perubatan

Rujukan

Pautan luar

Templat:Patologi sistem peredaran Templat:Hemodinamik

Templat:Pautan RB Templat:Pautan RB