Mazhab Hanbali: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
baiki
kembangkan
Baris 1:
{{Islam}}
 
'''Mazhab Hanbali'''<ref>[http://books.google.com.my/books?spell=1&q=%22mazhab+Hambali%22+malaysia Google books Hanbali.]</ref> ([[bahasa Arab]]: حنبلى) atau juga dieja ''Mazahab Hambali''<ref>[http://books.google.com.my/books?spell=1&q=%22mazhab+Hanbali%22+malaysia Google books Hambali]</ref> adalah satu daripada empat [[mazhab]] fiqah dalam aliran ahli sunnah wal jamaah (tiga lagi adalah [[Mazhab Hanafi]], [[Mazhab Maliki]] dan [[Mazhab Syafie]]). Mazhab ini juga mendakwa mengikut aliran [[Salafi]] tetapi posisi ini tidak diakui oleh sarjana Islam. Aliran Salafi merujuk Mazhab Hanbali sebagai [[Mazhab Athari]]. Dasar-dasarnya yang utamanya adalah berpegang kepada :
# Al-Qur-an
# Hadis marfu'
# Fatwa sahabat dan mereka yang lebih dekat dengan al-Quran dan hadis, di antara fatwa yang berlawanan
# Hadis mursal
# Qiyas
 
Mazhab Hambali dimulakan oleh pelajar [[Imam Ahmad|Imam Ahmad bin Hanbal]]. Mazhab ini kebanyakannya diamalkan oleh masyarakat Islam di [[Semenanjung Arab]] terutamanya [[Hijaz]], di pedalaman [[Oman]] dan beberapa tempat sepanjang Teluk Parsi dan di beberapa bandar di [[Asia Tengah]].
 
Mazhab Hambali dimulakan oleh pelajar [[Imam Ahmad|Imam Ahmad bin Hanbal]]. Mazhab ini kebanyakannya diamalkan oleh masyarakat Islam di [[Semenanjung Arab]].
 
== Rujukan ==