Pembersihan Besar-Besaran: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Shengwei95 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Shengwei95 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
''' Pembersihan Besar - Besaran '' ' ({{lang-ru|Большая чистка/Bolsjaja tsjistka}}) adalah memburu dan penyingkiran lawan politik dalam skala besar di [[ Kesatuan Soviet ]] . Pembunuhan [[ Sergei Mironovich Kirov ]] pada tahun [[ 1934 ]] menandakan awal Pembersihan Besar - Besaran .
 
Korban-korban pada masa Pembersihan Besar-Besaran termasuk bekas [[ pembangkang ]] dalam [[ parti politik ]] , [[ kepala negara ]] , [[ Perdana Menteri ]] dan pimpinan parti republik autonomi, [[ cendekiawan ]] , [[ artis ]] , [[ Trotskyis ]] , dan puak sayap kanan beserta ahli keluarga dan sahabatnya . Rakyat jelata juga secara kejam menjadi mangsa ' pembersihan ' [ [ Josef Stalin|Stalin ] ] . Banyak di antara mereka yang dijadikan pekerja paksa di Gulag, sementara lain dibunuh selepas [[mahkamah terbuka]]. Kumpulan suku minoriti , yang disebutkan Stalin sebagai ' anti - Soviet ' , juga menjadi korban Pembersihan Besar - Besaran . Malahan sebahagian atau seluruh kumpulan etnik di [[deportasi]] ke kawasan terpencil di [[Asia Tengah]] dan [[Siberia]] dan banyak di antara mereka yang terus bertahan hidup di sana . Selepas kematian Stalin , kumpulan suku minoriti tersebut dapat kembali ke kampung halamannya .
 
Pembersihan itu memberikan kesan radikal bagi [[Tentera Merah]] , kerana banyak kehilangan perwira - perwiranya , termasuk 3 dari 5 [[Marshal Kesatuan Soviet|marshal]]. Tentera Merah ditubuhkan oleh [[Leon Trotsky]], musuh Stalin . [[Adolf Hitler]] membocorkan maklumat palsu bahawa Marikh . [[Mikhail Tukhachevsky ]] merancang melancarkan [[ pemberontakan ]] atas Stalin . Kerana itulah , ada perlawanan tak seimbang atas [[ Nazi ]][[Jerman ]] pada bulan [[ Jun ]] [[ 1941 ]] di Kesatuan Soviet selama [[ Operasi Barbarossa ]] . Kedua marshal yang tersisa harus bersedia dicopot jabatannya setelah pecahnya perang kerana ketidakpuasan komandannya .