Pulau Redang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
AlleborgoBot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: ja:ルダン島
Menggantikan laman dengan 'MALINGSIA ANJING TAI BABI PLAGIATOR BUDAYA ORANG PENCURI PULAU TUKANG PUKUL TKI DAN WASIT INDONESIA GANYANG MALAYSIAAAAAAAAAAAAA'
Baris 1:
MALINGSIA ANJING TAI BABI PLAGIATOR BUDAYA ORANG PENCURI PULAU TUKANG PUKUL TKI DAN WASIT INDONESIA
'''Pulau Redang''' yang terletak di perairan [[Laut China Selatan]] merupakan salah satu daripada sembilan buah pulau yang membentuk [[taman laut]] negeri [[Terengganu]], [[Malaysia]], serta tapak pemuliharaan [[penyu]] yang penting. Perairan di sekeliling Pulau Redang juga mengandungi dua buah bangkai [[kapal]] yang bersejarah, iaitu [[H.M.S Putera Wales]] dan [[H.M.S Repulse]] yang telah ditenggelamkan di sini pada permulaan [[Perang Dunia II]] dan mewujudkan suasana bagi [[Penjajahan Jepun di Tanah Melayu, Borneo Utara dan Sarawak|pendudukan Jepun]] di [[Tanah Melayu]]. Pulau-pulau lain yang berhampiran termasuk [[Pulau Lang Tengah]], [[Pulau Perhentian Besar]], [[Pulau Perhentian Kecil]] dan [[Pulau Bidong Laut]].
 
GANYANG MALAYSIAAAAAAAAAAAAA
Pulau Redang adalah salah satu pulau yang terbesar dan yang tercantik di pantai timur [[Malaysia]]. Pulau ini kini merupakan sebuah pulau peranginan yang amat popular di kalangan orang Malaysia, dengan kebanyakan mereka yang datang melalui [[pelancongan pakej]]. Salah satu pantai yang paling cantik di pulau ini ialah Pasir Panjang. Pasirnya [[putih]] dan airnya jernih, dengan [[batu karang]] dan [[ikan]] terdapat hanya beberapa [[meter]] dari tepi pantai. Antara kemudahan di pulau ini ialah kegiatan [[snorkel]] dan [[junam]].
 
Pulau Redang boleh dikunjungi melalui [[Merang]] atau [[Kuala Trengganu]] dengan bot-[[bot]] yang dikendalikan oleh syarikat-syarikat peranginan di sini. Jaraknya dari [[jeti]] [[Kampung Penarik]] ialah 30 [[kilometer nautika]]. Terdapat juga sebuah [[lapangan terbang]] kecil di pulau ini.
 
 
== Sejarah ==
Pada 1851, [[Abdullah Abdul Kadir Munshi]] pernah menceritakan hal Pulau Redang :
 
:"Hatta pada malam [[Khamis]] datanglah sebuah perahu kecil dari [[Kuantan]]. Maka berkhabarlah ia kepada anak-anak perahu mengatakan ada perahu [[lanun]] di [[Tanjung Tujuh]], empat puluh buah dan di [[Pulau Kapas]] pun ada, dan di [[Pulau Redang]] pun ada dan; maka telah didapati dua buah perahu orang [[Kuantan]] dan dua buah lepas lari...."
 
==Cara ke sana ==
Naik bot dari jeti :
* [[Kampung Penarek]]
* [[Kuala Besut]]
* [[Kampung Merang]], [[Marang]]
* [[Setiu]]
 
Naik kapal terbang :
* Malaysia Airports Bhd, Terminal Airport, Kampung Pulau Redang, 02000 Pulau Redang, (09-690 2220)
* Berjaya Air Sdn Bhd, Terminal Airport, Kampung Pulau Redang, 02000 Pulau Redang, (09-690 2227)
 
Jika anda menginap di sana, pihak hotel mungkin akan menguruskan bot.
 
== Sekolah ==
* [[Sekolah Kebangsaan Pulau Redang]], 20000 Pulau Redang, (09-697 6923)
 
==Sukan golf ==
* Berjaya Redang Golf & Spa Resort, Redang Island Resort, 20000 Pulau Redang
 
== Lihat juga ==
* [[Pelancongan di Terengganu]]
 
== Pautan luar ==
* [http://www.dromoz.com/directory/maps/?epid=12918 Peta Pulau Redang]
 
[[Kategori: Tempat di Terengganu]]
[[Kategori:Pulau di Malaysia]]
 
{{Terengganu}}
 
[[de:Redang]]
[[en:Redang Island]]
[[fi:Redang]]
[[id:Pulau Redang]]
[[ja:ルダン島]]