Liberalisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Earth~mswiki (bincang | sumb.)
Earth~mswiki (bincang | sumb.)
Baris 129:
 
Ada yang menentang perkembangan baru untuk dengan menjadi anti-kerajaan dan di dalam beberapa kejadian, sesetengah mengdakap falsafah [[anarkisme]]. Gustave de Molinari<ref>Gustave de Molinari: ''[http://praxeology.net/GM-PS.htm The Private Production of Security]'', 1849.</ref> di Perancis and Herbert Spencer<ref>Herbert Spencer: ''[http://www.ozarkia.net/bill/anarchism/library/RighttoIgnoreState.html The Right to Ignore the State]'', 1851.</ref> di England adalah antara tokoh-tokoh yang mempunyai pendirian ini.
 
====Hak-hak semula jadi dan utilitarianisme====
 
[[Image:WilhelmvonHumboldt.jpg|thumb|left|Wilhelm von Humboldt]][[Image:JohnStuartMill.JPG|thumbJohn Stuart Mill]]
 
Seorang Jerman yang bernama [[Wilhelm von Humboldt]] telah membentuk satu konsep liberalisme yang moden di dalam bukunya yang bertajuk ''[[The Limits of State Action]]''.<ref>[[Wilhelm von Humboldt]]: ''[http://oll.libertyfund.org/Home3/HTML.php?recordID=0053 The Limits of State Action]'', 1792. </ref> [[John Stuart Mill]] pula telah memashor dan mengembangkan idea itu di dalam ''[[On Liberty]]'' (1859) dan hasil tulisannya yang lain. Beliau menentang pendapat kolektivis dan pada masa yang sama menekankan tahap hidup seseorang individu. Beliau juga menyokong pergerakan yang memperjuankan hak wanita untuk mengundi dan kemudiannya, koperasi buruh.
 
Salah satu sumbangan Mill adalah falsafah [[utilitarianimse]] yang cuba mengiakan liberalisme. Beliau mendirikan idea-idea liberal secara pragmatik dengan menyatukan idea kebebasan yang diperkatakan oleh pemikir-pemikir liberal Perancis seperti [[Jean-Jacques Rousseau]] dan pemikir-pemikir Britain seperti [[John Locke]] yang mengambil berat tentang hak-hak.
 
==Bacaan selanjutnya==