Collie Scotland: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
k Amir Hamzah 2008 telah memindahkan halaman Anjing collie Scotland ke Collie Scotland melalui lencongan
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{DISPLAYTITLE:Anjing ''collieCollie'' Scotland}}
'''Anjing ''collieCollie'' Scotland''' ({{lang-en|'''Scottish collie''''', '''''Scotch collie'''}}) atau '''anjing gembala Scotland''' ialah ''[[anjing collie|anjing ]]''collie'']] dari Scotland dan kawasan di sekitar. Kepelbagaian jenis adalah lebih kerap pada abad ke-17 ke awal abad ke-20. Jenisnya berubah-ubah, tetapi anjing ini biasanya mudah dianggap sebagai anjing ''collie''. "''Scotch''" digugurkan daripada namnya menjelang penghujung abad ke-20. Sekumpulan kecil penggemar jenis ''collie'' fesyen lama telah cuba membangkitkan jenis anjing ini semula, dan menggunakan nama anjing ''collie'' Scotland. Malangnya, hanya sebilangan kecil "ciri" jenis fesyen lama wujud, dan lalu penggemar kerap menggunakan baka lain daripada keluarga ''collie'' (paling ketara anjing gembala Inggeris, anjing gembala Australia atau anjing ''collie'' sempadan) untuk bantu membawa jenis yang dikehendaki semula.
 
Anjing ''collieCollie'' Scotland merupakan nama yang diberikan kepada yang kini biasa dikenali sebagai anjing ''collie'' (berbulu kasar dan berbulu lembut). Baka tertentu lain, paling ketara keturunan anjing ''collie'' seperti anjing gembala Inggeris, anjing gembala Australia, dan anjing ''collie'' sempadan, kadang-kadang juga dirujuk sebagai anjing ''collie'' Scotland. Semasa zaman Victoria dan Edward namnya digunakan untuk hampir menggambarkan semua jenis anjing ''collie'' berleluhur Inggeris, Ireland, dan Wales. Di sesetengah kawasan, ini menggambarkan anjing mempunyai keserupaan dan jurai keturunan diperoleh dari kawasan sempadan Scotland; Di kawasan lain, untuk anjing dari kawasan tanah tinggi.
 
Di Amerika Syarikat, istilah ini palng digunakan untuk menggambarkan seluruh baka tempatan anjing ''collie''. Selepas peralian abad ke-20 di Amerika Syarikat, anjing ''collie'' Scotland AKC dikembangkan menggunakan anjing terutamanya dari kawasan tanah tinggi Scotland, desa rendah dan kawasan sempadan Scotland dan England. Walau bagaimanapun, anjing ''collie'' dari kedua-dua Ireland dan Wales dipercayai termasuk (lihat [[anjing collie kasar|anjing ''collie'' kasar]]). Anjing ''collieCollie'' tanah tinggi cenderung menjadi sedikit lebih besar, tetapi bertulang lebih ringan dan berkaki lebih panjang daripada anjing ''collie'' desa sempadan, memerlukan kebolehan untuk mandiri sedikit mungkin, tetapi masih boleh mengurus "biri-biri muka hitam atau Colley" besar dan perengus. Hanya beberapa nama lain yang pernah digunakan untuk merujuk baka ini termasuk: Colley, Shepherd Dog, Cur Dog, Ban Dog, Scottish Shepherd of Sheepdog, English Sheepdog, Smooth English Sheepdog, dan nama-nama lain untuk baka atau baka tempatan anjing sama.<ref name="ReferenceA">A Celebration of the Working Collie, Cindy M. Dorsten c. 2002</ref>
 
Buku seperti Bob, Son of Battle (Alfred Olliphant) dan Lassie Come Home (Eric Knight; kemudian dijadikan filem besar), dalamnya terkarang tentang anjing ''collie'' Sctoalnd yang merupakan satu dan yang sama seperti anjing ''collie'' Pada sekitar pertengahan 1900-an penggunaan "''scotch''" pada umunya digugurkan sebaik baka ini menjadi sangat popular dan "''rough''/kasar" atau "''smooth''/lembut" membezakan dua jenis bulu sebagai "anjing ''collie'' kasar" dan "anjing ''collie'' lembut."<ref name="ReferenceA"/>
 
Anjing ''collieCollie'' Scotland digunakan dalam pengembangan baka anjing moden seperti anjing gembala Shetland, anjing gembala Australia, anjing gembala Inggeris, anjing ''collie'' sempadan, anjing seter Gordon '', anjing ''kelpie'' Australia, anjing lembu Australia, anjing pengutip keemasan, anjing gembala Jerman, dll. Lihat ''[[Anjing collie|Anjing Collie]]''collie'']] untuk jenis anjing ''collie'' lain dan jenis anjing berkaitan.
 
==Lihat juga==
* [[Anjing collieCollie ladang|Anjing ''collieCollie'' ladang]]
* [[Old Time Farm Shepherd]]
 
Baris 18:
 
==Pautan luar==
* [http://www.collieclubofamerica.org/ Kelab Anjing ''Collie'' Amerika Syarikat] {{en}}
* [http://www.rscta.co.uk Persatuan Pelatihan Anjing ''Collie'' Kasar dan Lembut] {{en}}
* [http://www.awca.net/drug.htm Persatuan Anjing ''Collie'' Pekerja Amerika Syarikat] {{en}}
* [http://www.colliedogowners.com/ Pemilik Anjing ''Collie''] {{en}}
* [http://www.oldtimefarmshepherd.org/ Old Time Farm Shepherd] {{en}}
 
{{Anjing Scotland}}
 
{{DEFAULTSORT:Anjing Collie Scotland}}
[[Kategori:Anjing gembala|Collie Scotland]]
[[Kategori:Baka anjing|Collie Scotland]]
[[Kategori:JenisBaka anjing|Collie berasal dari Scotland]]
[[Kategori:BakaJenis anjing berasal dari Scotland|Collie Scotland]]