Subhanallah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Laman baru: '''Subhan'allah''' (bahasa Arab '''سبحان الله''') adalah ayat bahasa Arab yang seringkali diterjemahkan sebagai "Perfect Glory is to God." Dalam kebenaran, akar perkataa...
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Subhan'allah''' ([[bahasa Arab]] '''سبحان الله''') adalah ayat [[bahasa Arab]] yang seringkali diterjemahkan sebagai "PerfectKemuliaan Glorysempurna isbagi to GodTuhan." Dalam kebenaran, akar perkataan Arab sa-ba-ha berkmaknabermakna "terapung" atau "berenang." ProclaimingOleh kerana itu, mengumumkan "Subhan'allah" therefore adalah sebuah recognitionpengenalan thatbahawa oneseorang issedang "berenang" atau "terapung" di dan dikelilingi oleh Pengasihan Allah, samada dalam keadaan yang digambarkan sebagai susah atau senang. Ia biasanya digunakan oleh umat [[Islam]] sebagai exclamationseruan joykenikmatan atau reliefkelegaan setelah tempoh kesukaran. Ia adalah sebuah istilah mudah dan pendek, ia juga seringkali digunakan oleh orang Arab yang bukan Muslim.
 
Ia juga sering disebut sewaktu sembahyang [[Islam]] (solat). Sewaktu [[khutbah]] dalam [[masjid]] ia mightdapat be exclaimeddiserukan oleh para pendengar dalam deria sama sense dengan "hallelujah" dalam sebuah gereja Kristian.
 
==Lihat pula==
Baris 8:
*[[Alhamdulillah]]
 
[[Kategori:ArabicAyat wordsdan andperkataan phrasesbahasa Arab]]
[[Kategori:IslamicIstilah termsIslam]]
 
[[bs:Subhanallah]]