Sihir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Reverted 1 edit by 103.19.80.2 (talk): Mana rujukan? (TW)
Baris 8:
== Sihir dalam sejarah masyarakat dahulu ==
Antara perkara yang dijumpai dalam catatan [[Mesir purba]] adalah mentera khusus untuk merawat kecederaan disebabkan kebakaran, seperti kata-kata [[Isis]] dalam satu lagenda Mesir "Isis dan Orisis" untuk menyembuhkan kanak-kanak bernama Horus yang dibakar oleh ahli sihir<ref>Abdul Razak Naufal, ''Tarut: Wa Sihir Harut Marut'', ms. 6, Pustaka Nasional, 1982</ref>:
 
Dalam catatan mesir kuno pun di katakan sihir berasal dari kata ZIHR artinya singkatan dari Zanunkh Illtath Hapresah Ranenkha. Zanunkh=akselerasi,Illtath=mesin,Hapresah=organik, Ranenkha=energy atau dalam kata lain Mesin Akselerasi Energi Organik sebuah alat untuk mengakselerasi energi secara cepat, selanjut karena banyak masyarakat yang tidak tahu dan tidak bisa menjelaskan lalu ZIHR dianggap "sihir" karena dengan akselerasi energi yang cepat dan besar orang yang memakainya dapat melakukan sesuatu yang kebanyakan orang tidak bisa menjelaskannya.
{{cquote|
Keluarlah, wahai engkau yang datang di dalam gelap dan masuk secara sembunyi-sembunyi! Adakah engkau datang untuk mengucup kanak-kanak ini? Aku tidak mengizinkan mengucupnya. Adakah engkau datang untuk mengambilnya? Aku tidak mengizinkanmu mengambilnya dariku. Aku telah melindunginya darimu dengan rumput apis yang memedihkanmu, dengan bawang yang menyakitkanmu, dengan madu yang manis dirasa oleh makhluk-makhluk yang hidup dan pahit di mulut makhluk-makhluk yang mati, dengan beberapa bahagian yang busuk dari ikan abad dan dengan tulang ikan sungai.