Umar bin Al-Khattab: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 120.139.122.6 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Smim90
Azim7189 (bincang | sumb.)
Baris 84:
Saidina Umar juga amat dikenali kerana kehidupannya yang sederhana.
 
== Pemerintahan SaidinaSayyidina Umar ==
 
=== Pembaharuan Dalam Bidang Pentadbiran. ===
 
==== Membentuk Majlis Syura. ====
 
Khalifah Umar telah membentuk satu Majlis Syura yang merupakan lembaga atau majlis perunding yang tertinggi. Ianya terbahagi kepada dua iaitu Majlis Syura Tertinggi dan majlis Syura Am.
 
Anggota Majlis Syura Tertinggi ialah terdiri daripada Uthman b.bin Affan, Ali b.bin Abi Talib, Zaid b.bin Tsabit, Abdul Rahman b.bin Auf, Saad b.bin Abi Waqas dan MuazMu'az b.bin Jabal. Semua pekara yang melibatkan masalah politik, keselamatan dan sosial negara akan dibincangkan bersama-sama dalam majlis tersebut. Majlis Syura ini juga bertanggungjawab menentukan polisi negara dalam soal pemerintahan dalaman dan hubungan luar.
 
Melalui amalan sistem syura, Khalifah Umar dapat mengetahui apa-apa permasalahan yang berlaku kepada dalam semua segi. Beliau juga membuka peluang dan kebebasan yang seluas-luasnya kepada semua orang untuk mengemukakan fikiran dan pendapat mereka demi kebaikan dan keadilan Islam, Sehingga beliau menggangap semua manusia yang tidak mahu memberikan pendapat adalah manusia yang tidak berfaedah.