Kapal terbang laut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Man22~mswiki (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Infobox Aviation
|name=Seaplane
|image=File:Grumman HU-16D Albatross Chalks MIA 03.87.jpg
|caption=A [[Grumman Albatross|Grumman G-111 Albatross]] amphibious flying boat landing}}
{{wiktionary|seaplane}}
 
'''Kapal Terbang Laut''' adalah kapal terbang sayap kekal berkuasa yang berupaya berlepas dan mendarat di air.<ref name=g>Gunston, "The Cambridge Aerospace Dictionary", 2009.</ref> Kapal Terbang Laut yang juga mampu berlepas dan mendarat di lapangan terbang adalah kelas kecil yang dikenali sebagai pesawat afimbia. Kapal Terbang Laut dan afimbia biasanya dibahagi pada dua kategori berdasarkan ciri-ciri teknologi mereka: kapal terbang terapong dan bot terbang; yang terkemudian biasanya agak besar dan mampu membawa lebih muatan. Kapal terbang ini kadang-kala digelar '''pesawat hidro''',<ref>de Saint-Exupery, A. (1940). "Wind, Sand and Stars" p33, Harcourt, Brace & World, Inc.</ref> tetapi kini istilah ini digunakan sebaliknya bagi kenderaan air kuasa motor yang menggunakan hidrofoil bagi mengangkat badan utama mereka di atas air ketika bergerak laju.<ref name=g/>
 
==Jenis==
Perkataan "pesawat laut" digunakan untuk menggambarkan dua jenis kenderaan udara / air: pesawat terapung dan [[bot terbang]].
 
* Pesawat terapung memiliki pontun kurus, atau pelampung, yang dipasang di bawah fiuslaj. Dua pelampong adalah biasa, tetapi tatarajah lain juga ada. Hanya pelampong bagi pesawat terapung biasanya bersentuhan dengan air. Fiuslaj kekal di atas air. Beberapa pesawat darat kecil boleh diubah suai untuk menjadi kapal terbang terapung, dan secara umumnya kapal terbang terapong adalah pesawat kecil. Kapal terbang terapong adalah terhad oleh ketidakupayaan mereka untuk menangani ombak tinggi, biasanya lebih tinggi daripada 12 inci (0.31 m). Pelampong ini menambah berat kosong pesawat tersebut, dan pada daya seretan, menyebabkan kapasiti muatan berkurangan, kadar mendaki lebih perlahan, dan kelajuan terbang yang perlahan.
 
[[Image:DeHavilland Single Otter Harbour Air.jpg|thumb|right|Pesawat terapong de Havilland Otter.]]
 
* Dalam bot terbang, sumber utama apungan adalah fiuslaj, yang bertindak seperti badan kapal di air kerana bahagian bawah fiuslaj telah dibentuk hidrodinamik bagi membenarkan air mengalir sekelilingnya. Kebanyakan bot terbang mempunyai pelampung kecil yang dipasang di sayap bagi memastikan ia stabil. Tidak semua pesawat laut kecil merupakan pesawat apongan, tetapi kebanyakan pesawat laut yang besar merupakan bot terbang, dengan berat badan mereka yang besar disokong oleh badan kapal mereka.
 
Istilah "pesawat laut" digunakan oleh sesetengah pihak disebalik "pesawat apungan". Ini adalah penggunaan piwaian British standard. <ref name=g/><ref>The Oxford English Dictionary defines "seaplane" as An aeroplane designed to be able to operate from water; ''specifically'', one with floats, in contrast to a flying boat.</ref> Rencana ini melayan kedua-dua bot terbang<ref>[http://www.m-w.com/dictionary/flying%20boat Dictionary definition, "Flying boat"]</ref> dan pesawat terbang apongan<ref>[http://www.m-w.com/cgi-bin/dictionary?va=floatplane Dictionary definition "Floatplane"]</ref> menurut istilah [[Amerika Syarikat]].
 
'''Kapal Terbang Laut''' atau juga dikenali sebagai ('''Kapal Terbang Air''') adalah merupakan sebuah pesawat yang mampu terbang di udara menggunakan sayap yang berupaya berlepas ke destinasi serta melakukan pendaratan di atas permukaan air.Terdapat juga Kapal Terbang Laut yang berupaya melakukan penerbangan dan mendarat di daratan. Kapal Terbang yang berupaya melakukan penerbangan dan juga pendaratan di darat serta di atas permukaan air ini dikategorikan sebagai Pesawat Amfibia.
 
Model Kapal Terbang Air bersaiz besar :