Ikatan Muslimin Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k buang maklumat tiada sifat ensiklopedia dan tambah kontroversi hudud
Asal Melayu (bincang | sumb.)
k Origins of Malay links to the Austronesian peoples
Baris 190:
===Hudud===
Kenyataan ISMA menyokong hudud dan kenyataan presidennya yang menuduh orang Cina sebagai penceroboh telah menimbulkan pelbagai kontroversi di antara rakyat Malaysia.<ref>[http://www.ismaweb.net/2014/05/kedatangan-pendatang-cina-bersama-penjajah-british-satu-bentuk-pencerobohan/ Kedatangan pendatang Cina bersama penjajah British satu bentuk pencerobohan]. ISMAWeb. Capaian 10 Mei 2014</ref> [[MCA]] dan [[DAP]] telah membuat laporan polis berkaitan kenyataan Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman itu.<ref>[http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/05/09/MCA-Charge-Isma-chief-and-curb-racial-bigotry/ MCA: Charge Isma chief and curb racial bigotry]. The Star Online. Capaian 10 Mei 2014.</ref>
 
===Asal Melayu===
Seperti mana yang di pertikaikan sekian lama, asal bangsa Melayu dapat di kaji dari bahan-bahan pengajian purba. Di antara pengajian yang paling terkini adalah theori "Fastboat to Polynesia"* [https://en.wikipedia.org/wiki/Austronesian_peoples].
 
Kajian purba ini telah di siap-sedia dengan fakta-fakta terperenci seperti asal-usul bahasa Melayu yang masih di pakai-guna olih bangsa orang-asli di Taiwan salah satu cabang "Austronesian languages".
 
==Lihat juga==