Tentera Darat Itali: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 74:
Di atas kertas, Tentera Darat Diraja [[Regio Esercito]] merupakan salah sebuah [[Sejarah ketenteraan Itali semasa Perang Dunia II|angkatan tentera darat terbesar]] dalam [[Perang Dunia II]], walaupun hakikatnya ia tidak mampu menurunkan jumlah yang didakwa, dan merupakan salah satu perintis dalam penggunaan [[askar payung terjun]]. Kerana saiz mereka yang lebih kecil, banyak divisyen-divisyen Itali telah diperkuatkan oleh sebuah Grup Penyerang (''Gruppo di Assalto'') daripada dua batalion [[Blackshirts]] ([[Blackshirts|MVSN]]).
 
Laporan kehebatan tentera Itali dalam Perang Dunia Kedua adalah, hampir selalu, acuh tak acuh. Persepsi ini adalah hasil daripada kegagalan serangan Itali terhadap [[Kempen Gurun Barat|Mesir]] dan prestasi tentera darat dalam [[Perang Greece-Itali]]. Kedua-dua kempen telah tidak bersediadilengkapkan dan dilaksanakan secukupnya. [[Tentera Darat Kesepuluh (Itali)|Tentera Darat Ke-10 Itali]] [[Pencerobohan Itali keatas Mesir|pada awalnya mara ke Mesir]] tetapi menyerahkalah selepas ditolak semula ke tengah Libya dan kesemuanya dimusnahkan oleh kekuatan satu perlima dari saiznya sejak kempen tiga bulan British dalam [[Operasi Compass]].
 
Kepimpinan tentera yang tidak cekap diburukkan oleh peralatan tentera Itali, yang kebanyakannya telah usang semasa Perang Dunia Pertama dan tidak setaraf sama adadengan tentera Bersekutu atau tentera Jerman. Kereta kebal 'medium' Itali [[Fiat M11/39|M11]], [[Fiat M13/40|M13]], [[Fiat M14/41|M14]] dan [[kereta kebal M15/42|M15]] berada di kelemahan yang ketara terhadapberbanding kereta kebal Amerika yang lebih bersenjata [[M4 Sherman|Sherman]], sebagaiyang contohlebih bersenjata. Lebih pentingteruk lagi, Itali kekurangan kuantiti yang sesuai peralatan semua jenis kelengkapan dan pemerintah tinggitertinggi Itali tidak mengambil langkah-langkah yang perlu untuk merancangmenghadapi untuksegala rintangan mungkin di medan perang, atau untuk bantuan logistik yang betul logistik kepada tentera darat medannya. Terdapat terlalu sedikit senjata anti-pesawat, senjata usang anti-kereta kebal yang usang, dan terlalu sedikit trak.
 
[[Kor Ekspedisi Itali di Rusia]] berjuang di bawah Jeneral [[Giovanni Messe]], yang mengakui batasankekurangan Kormaterial dalamdan bahankelengkapan dandalam peralatanKornya dan denganoleh itu telah dilepaskandipecat daripada perintah beliaujawatannya pada 1 November, 1942. Apabila Soviet serangan [[Operasi ZuhalSaturn]] Soviet bermula pada 12 Disember, 1942 [[penyertaan Itali di Barisan Timur # The Itali 8 Tentera Darat atau Tentera Itali di Rusia|Tentera Darat Ke-8 Itali]] dengan cepat dihancurkan. Hanya kira-kira satu pertiga daripada tenteranya berjaya melarikan diri kawahdari kepungan Soviet, terutama sekali dari tiga bahagian tersebutdivisyen Alpini (tentera gunung) [[Divisyen 2 Alpine Bahagian Tridentina | Tridentina]], [[Divisyen 3 Alpine Bahagian Julia | Julia]] dan [[Divisyen 4 Alpine Bahagian Cuneense | Cuneense]], yang berjuang berdegildengan sengit dan hampir jumlahmusnah penghapusankerana mereka untukcuba melepaskan diri dari pengepungan Soviet (lihat: [[Pertempuran Nikolayevka]]).
 
Di Afrika Utara, [[Divisyen 132 Armor Ariete]] dan [[Divisyen 185 Airborne Folgore]] Itali berjuang untukhabis-habisan jumlah penghapusan didalam [[Pertempuran Kedua El Alamein]]. Walaupun kalah peperangan telah hilang, rintangan yangtentangan ditentukansengit tentera Itali didalam [[Pertempuran Keren]] di Afrika Timur masih diperingati hingga ke hari ini oleh tentera Itali.
 
Selepas kekalahan pihak Paksi di Tunisia moral tentera Itali jatuh dan apabila [[pencerobohanPenjajahan Bersekutu keatas Sicily|Berikatpihak Bersekutu mendarat di Sicily]] pada 10 Julai 1943 kebanyakkan divisyen Pantai Itali telah dibubarkan. Semangat kenduryang makin lemah membawa kepada penggulingan diktator Itali [[Benito Mussolini]] oleh Raja [[Victor Emmanuel III dari Itali]] 15 hari kemudian.
 
Pada September 1943, [[Gencatan senjata antara angkatan tentera Itali dan Bersekutu|Itali membuat gencatan senjata dengan pihak BerikatBersekutu]] dan berpecah ke dalamkepada [[Republik Sosial Itali]] - berkesansebuah keadaannegara boneka Jerman - di utara dan yangkerajaan satu[[Pietro Badoglio kerajaan]] di selatan. Yang [[ItaliTentera Co-berperangSetia TenteraBersama Itali]] ('' Esercito Cobelligerante Italiano'') adalah tentera angkatan pendukung raja Itali yang berjuang di sebelah pihak BerikatBersekutu di selatan Itali selepas gencatan senjata Bersekutu dengan Itali pada September 1943. OrangAskar Itali tenterayang berjuang dalam tentera ini tidak lagi berjuangberperang untuk [[Benito Mussolini]] sebagaikerana kesetiaan mereka adalah kepada Raja [[Victor Emmanuel III dari Itali|Victor Emmanuel]] dan [[Marsyal Itali]] (Maresciallo d'Italia) [[Pietro Badoglio]], orang-iaitu orang yang menyingkirkan Mussolini.
 
==Lihat juga==