Tentera Laut Diraja British: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 90:
== Pemerintahan, kawalan dan organisasi ==
 
TLD ditubuhkan dibawah PerogratifPrerogatif Diraja, oleh itu, ahli dibawah kendalian tentera laut ini (tidak seperti Tentera British dan Tentera Udara Diraja) tidak perlu mengangkat sumpah kesetiaan kepada monarki British. Pemimpin tertinggi Tentera Laut Diraja merupakanialah Lord High Admiral (LordPanglima LaksamanaBesar TertinggiLaksamana), satu posisi yang sejak tahun 1964 lagi dipegang oleh monarki British yang juga merupakan panglimapemerintah keseluruhan Angkatan Tentera British.
 
PemimpinKetua profesional kepada perkhidmatan ini adalah [[First Sea Lord]], yang merupakan seorang ahli [[Majlis Pertahanan United Kingdom]] dan [[Admiralti|Lembaga Admiralti Tentera Laut ]], yang mana, melaksanakan pengurusan seperti yang dibahagikan oleh Majlis Pertahanan. [[Lembaga Tentera Laut]], sebuah jawatan kuasa kecil Lembaga Admiralti Tentera Laut, bertanggung jawab terhadap pengurusan [[Perkhidmatan Tentera Laut]]. Semua jawatan kuasa ini adalah berdasarkan Kementerian Pertahanan United Kingdom. Bangunan pejabat utamanya terletak di London, di mana First Sea Lord, juga dikenali sebagai Ketua Turus Laut, disokongdibantu oleh Jabatan StaffStaf Tentera Laut.
 
===Organisasi===
Pemerintahan penuh terhadap semua unit armada yang boleh dikerahkan, termasuklatermasuklah Marin Diraja dan Armada Auxiliary, adalah tugas Commander-in-ChiefPanglima FleetArmada (CINCFLEET)Fleet (Komander Panglima ArmadaCommander), dengan satu pusat[[Markas pemerintahanPemerintahan Tentera Laut]] di pangkalan HMS Excellent di Portsmouth dan sebuah Pusat Kawalan Operasi di Northwood, Middlesex, yang berada di Ibupejabat[[Markas Tetap GabunganBersama]] dan sebuah Pusat KawalanMarkas Wilayah NATO, PemerintahMarkas Komponen Maritim Bersekutu Northwood (PKMBN), (English: Allied Maritime Component Command Northwood, (AMCNN)), CINCFLEETPanglima Armada juga merupakan Komander PKMBNAMCNN.
 
CINCFLEETPanglima Armada turut disokong oleh:
 
* [[Second Sea Lord]], yang berpangkalan di HMS Excellent, Pegawai Pemerintah di Perkhidmatan Tentera Laut. Dan juga seorang Laksamana Muda AngkatanPasukan Udara Armada.
* Timbalan Panglima PemerinthanArmada, berpangkalan di HMS Excellent, yang memerintah Ibu Pejabat.
* KomanderPanglima Operasi, berpangkalan di Northwood, bertanggung jawab dalam kawalan operasi aset-aset TLD. Juga merupakan seorang Laksamana Muda dan KomanderPanglima Angkatan Kapal Selam Tentera Bersekutu Utara NATO.
* Komander[[Panglima AngkatanPasukan Maritim UK]], pasukan yang boleh dikerah untuk StaffStaf PeperanganTempur MaritimArmada, Pasukan Petugas UK, Pasukan Petugas AmfibiAmfibia UK, dan PemerintahMarkas Komponen Maritim UK.
* Komander Pasukan Amfibi UK / [[Komandan GeneralJeneral Marin Diraja|Panglima BritishPasukan Amfibia UK]] British
 
== Senarai Aset ==