Papar, Sabah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 47:
 
== Pembangunan ==
Walaupun jarak di antara Papar dan Bandar Raya Kota Kinabalu tidaklah begitu jauh, namun pembangunan bagi daerah ini agak perlahan jika dibandingkan dengan bandar Putatan yang bakaltelah menjadi sebahagian sub-bandar Kota Kinabalu. Namundalam begitu,lingkungan terdapat[[Greater jugaKota sebuahKinabalu]]. KompleksAkan Perpustakaantetapi Daerah,bandar KompleksPapar Sukan,dianggap Pejabatsebagai Daerahbandar Papar,satelit Stesenbagi KeretaKota ApiKinabalu utamadan sertaia beberapatermasukdalam buahlingkungan pasar[[Metropolitan rayaKota sepertiKinabalu]] Giantatau menjadikan[[Kota tempiasKinabalu pembangunanMetropolitan dapatArea]] dirasaikerana olehtahap penduduknyakependudukan yang tinggi.
 
Terdapat juga sebuah Kompleks Perpustakaan Daerah, Kompleks Sukan, Pejabat Daerah Papar, serta beberapa buah pasar raya seperti Giant menjadikan tempias pembangunan semakin dirasai oleh penduduknya. Stesen Kereta Api Papar adalah salah sebuah stesen perhentian kereta api utama yang terletak bersebelahan dengan terminal bas bersepadu.
 
Selain itu, bandar Papar juga mempunyai dua buah dewan msyarakat yang dikenali sebagai Dewan Masyarakat Baru dan Dewan Datuk Salleh Sulong yang mejadi tempat venue utama pelbagai acara, sebagai contoh pertandingan sepak takraw ketika SUKMA ke-9 telah berlangsung di Dewan Masyarakat Baru. Kawasan perumahan juga semakin banyak didirikan di sekitar bandar ini bagi menampung permintaan penduduk.
 
[[Image:Papar RailwayBridge.jpg|thumb|Jambatan [[Jabatan Kereta Api Negeri Sabah|keretapi]]. yang terdapat di Pekan ini.]]