Asyraf Wajdi Dusuki: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Graphium (bincang | sumb.)
k Reverted 1 edit by 103.26.74.254 (talk) to last revision by Aurora. (TW)
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Dato' Dr. Asyraf Wajdi Hj Dato Dusuki''' ialah seorang [[ahli politik]] Malaysia, Yang di-Pertua [[Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia]] ([[Yadim]]) dan merupakan bekas Presiden [[Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia]] (PKPIM). Beliau juga adalah ahli Majlis Tertinggi Umno.
{{BLP unsourced|date=April 2014}}
 
{{overly detailed|date=April 2014}}
'''Dato' Dr. Asyraf Wajdi Hj Dato Dusuki''' ialah seorang [[ahli politik]] Malaysia dan merupakan bekas Presiden [[Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia]] (PKPIM).
Beliau merupakan calon [[Barisan Nasional]] bagi Parlimen [[Tumpat]], [[Kelantan]], kerusi yang pernah dimenangi oleh bapa beliau selama dua penggal 1982-1990. Bapa beliau, Dato Haji [[Dusuki bin Ahmad]] juga merupakan lulusan agama dan penulis beberapa buah buku politik Islam.
 
Pada 26 Mei 2014, Dr Asyraf Wajdi bersama Setiausaha Agung [[Parti Rakyat Bersatu Sarawak]], Prof Dr [[Sim Kui Hian]] angkat sumpah sebagai [[senator]] di [[Dewan Negara]]di hadapan [[Yang Dipertua Dewan Negara]] Tan Sri [[Abu Zahar Ujang]].<ref>{{cite news |publisher=[[The Malaysian Insider]] |title=Asyraf Wajdi dan Dr Sim Kui Hian angkat sumpah jawatan senator |date=26 Mei 2014 |url=http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/asyraf-wajdi-dan-dr-sim-kui-hian-angkat-sumpah-jawatan-senator }}</ref>
== Pendidikan ==
Merupakan bekas pelajar terbaik [[Universiti Islam Antarabangsa Malaysia]] dan [[Sekolah Menengah Agama Persekutuan Labu]], [[Negeri Sembilan]] (1989-1993). Beliau menyambung pengajian ke peringkat Sarjana Sains dalam bidang Ekonomi, Perbankan dan Kewangan Islam, di [[Universiti Loughborough]], [[United Kingdom]] pada tahun 2002 dan mendapat Ph.D dalam bidang Perbankan dan Kewangan Islam dari Universiti yang sama pada tahun 2005. Beliau telah menulis banyak jurnal akademik yang menjadi rujukan dalaman dan luar negara.