Komandan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan mudah alih
Baris 32:
Komandan ialah pegawai kedua paling kanan (selepas [[Superintenden]]) [[Akademi-akademi Tentera Amerika Syarikat]], seperti [[West Point]], [[Akademi Laut Amerika Syarikat|Annapolis]], dan [[Akademi Tentera Udara Amerika Syarikat]], setaraf dengan [[Dekan]] di sebuah maktab awam. Komandan juga adalah gelaran pegawai memerintah kebanyakkan unit-unit [[Markas Latihan dan Doktrin Tentera Darat Amerika Syarikat]], termasuk akademi pegawai tanpa tauliah, yang mana komandan memerintahnya merupakan Sarjan Mejar.
 
Komandan juga adalah gelaran pegawai bertanggungjawab bagi setiap [[Maktab Peperangan]] dalam ketenteraantentera Amerika, anddan isbertanggungjawab responsiblebagi for the administrationpentadbiran, academic progresskemajuan andakademik successdan ofkejayaan thepegawai civiliansawam anddan militarytentera officersyang assignedditugaskan toke themaktab collegeitu. He is a model for all personnel, a military academy graduate of impeccable character and bearing who has demonstrated accomplishment in both academic excellence and active military service in the field. Ia termasuklah [[Maktab Peperangan Laut]], [[Maktab Peperangan Udara]], [[Maktab Perang Tentera Darat Amerika Syarikat|Maktab Peperangan Darat]], [[Universiti Kor Marin|Maktab Peperangan Kor Marin]] dan [[Maktab Peperangan Nasional]].
 
Komandan ialah gelaran bertugas bagi pegawai memerintah [[Maktab Juruterbang Ujian Tentera Udara AS]].
 
Komandan juga adalah gelaran bertugas bagi pemimpin kananpegawai lain-laintanpa pangkattauliah kanan untuk akademi Pengajian Profesional TenteraKetenteraan (PME) [[Tentera Udara Amerika Syarikat]], seperti [[Maktab Kepimpinan Laskar Udara]], Akademi Pegawai Tanpa Tauliah, dan Akademi Pegawai Kanan Tanpa Tauliah Kanan.
 
Gelaran tersebut juga boleh digunakan untuk komander sesebuah unit markas, yang lazimnya bertanggungjawab bagi hal ehwal pentadbiran seperti [[penginapan askar]] dan dipanggil komandan markas; ia juga boleh ditugaskan ke pegawai staf di markas yang lebih besar.