Adab: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
GazelBot (bincang | sumb.)
k bot - gabung kategori
Baris 2:
'''Adab''' ({{lang-ar|''' أدب '''}}) dalam konteks perilaku, perbuatan: kebaikan, kesantunan, moral, sopan santun, kesusilaan, kemanusiaan.<ref>Firmage, Edwin Brown and Weiss, Bernard G. and Welch, John W. ''Religion and Law''. 1990, page 202-3</ref> Sementara tafsiran skop dan perincian Adab mungkin berbeza dalam kebudayaan yang berlainan, kesamaan yang terdapat dalam tafsiran-tafsiran ini ialah penilaian keperibadian seseorang melalui kepatuhannya terhadap beberapa kod kelakuan.<ref name=remco>Ensel, Remco. ''Saints and Servants in Southern Morocco''. 1999, page 180</ref> Justeru seseorang itu menunjukkan Adab dengan mempamerkan "pembezaan aturan, kelakuan, dan kepandaian membuat pilihan yang betul".<ref name=remco />
 
Sedangkan tafsiran dari lingkup adab dan fakta-fakta yang dapat bervariasi antara berbagai budaya, umum antara interpretasi ini adalah hal peribadi untuk berdiri melalui pengamatan tertentu contoh kod perilaku. 
 
Islam adalah cara hidup yang merangkumi semua aspek kehidupan yang
mencerminkan akhlak yang terpuji. Salah satu aspek yang ditekankan termasuklah
adab makan dan minum.Firman allah swt”wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa
yang ada di bumi yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak langkah
syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu”(QS
Al Baqarah:168)
 
Janganlah makan dengan diselangan minum kerana ia akan mendatangkan penyakit gelema ( semput). Antara makan nasi dengan makan buah-buahan hendaklah didahului dengan makan buah-buahan kerana dengannya akan memudahkan sistem pencernaan dalam pemprosesan makanan.
 
== Adab dalam Islam ==