Tun Mutahir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Al Rembau (bincang | sumb.)
Sejarah Melayu, Edisi DBP, A Samad Ahmad
Al Rembau (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Bendahara Seri Tun Mutahir bin Tun Ali''', atau terkenal dengan gelaran Temenggung Seri Maharaja, merupakan [[Bendahara]] [[Melaka]] ke-7. Beliau dilantik menjadi bendahara selepas kematian bapa saudaranya [[Tun Perpatih Putih]]. Bapanya ialah [[Tun Ali]] manakala ibunya Tun Kudu. Datuknya sebelah bapa, Baginda Mani Purindan adalah seorang keturunan Arab-Parsi dari keturunan Sayidina Abbas di India.<ref>ms 257, Zuriat Rasulullah (SAW) dan Raja-Raja Melayu, (Tun) Suzana (Tun) Othman, (2014), CresentCrescent Publication</ref>.
</ref>
 
Sebelum menjadi bendahara, Tun Mutahir merupakan [[Temenggung]] Melaka. Beliau kemudian dilantik menjadi Bendahara oleh [[Sultan Mahmud Syah]], manakala anaknya Tun Hasan menggantikannya sebagai temenggung <ref>[http://sejarahmalaysia.pnm.my/portalBI/detail.php?section=sm01&spesifik_id=429&ttl_id=59 Sejarah Malaysia: Sultan Mahmud Syah]</ref>.
 
Pada masa pemerintahannya perkembangan ekonomi Melaka berada di kemuncaknya. Hatta pengaruh baginda mengatasi Sultan kerana kelemahan keperibadian Sultan Mahmud II. Baginda adalah seorang yang berpegang teguh pada agama dan tidak memperdulikan golongan saudagar yang cuba mengambil faedah akan kelemahan Sultan. Keadaan Melaka zamannya adalah sangat aman dan berada dikemuncaknya. Baginda junyagajuga menjalankan beberapa penaklukan termasuk Kelantan dan meluaskan Empayar Melaka, Baginda bertanggung jawab menyelamatkan Melaka daripada tipudaya Portugis terutamanya Lopez de Squiera dimana baginda serta putra-putranya telah menyerang dan mengusir angkatan Portugis pada tahun 1509.<ref>Sejarah Melayu, DBP, A Samad Ahmad
</ref>
 
Malangnya baginda sekeluarga dihukum bunuh oleh Sultan Mahmud II kerana termakan fitnah golongan saudagar. Dalam keadaan demikianpun, baginda bersabda kepada keluarganya supaya bertenang dan menerima ketentuan Allah.