Pegawai memerintah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan mudah alih
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 7:
Di dalam [[Tentera Darat British]], [[Marin Diraja]], dan lain-lain tentera [[Negara-Negara Komanwel|Komanwel]] dan organisasi [[separa tentera]], pegawai memerintah sesebuah unit ialah lantikan. Oleh itu jawatan CO adalah satu pelantikan. Jawatan Pegawai Memerintah adalah eksklusif untuk komander unit-unit utama ([[Rejimen]], [[Batalion]], dan unit-unit bersaiz sama). Ia merupakan adat bagi pegawai memerintah untuk memegang pangkat [[Leftenan Kolonel]] dan beliau biasanya dirujuk dalam unit sebagai "Kolonel" atau lebih dikenali CO. "Kolonel" biasanya pelantikan kehormat seorang pegawai kanan yang menyelia hal ehwal bukan operasi rejimen. Bagaimanapun, pangkat pemegang pelantikan dan pelantikan pemegang adalah berasingan. Iaitu, tidak semua [[Leftenan Kolonel]] adalah CO, dan walaupun kebanyakan CO adalah [[Leftenan Kolonel]], itu bukan satu keperluan.
 
Sub-sub unit, iaitu, [[Kompeni]], [[Skuadron]] dan [[Bateri artileri|Bateri]], dan formasi-formasi (briged, divisyen, kor dan tentera darat medan) tidak mempunyai Pegawai Memerintah.
Pegawai yang perintahmemerintah sebuah unit sub memegangunit pelantikandipanggil "Pegawai PemerintahKetua" atau "OC" (Officer Commanding), sebagai contoh Ketua Kompeni Ke-7 Armor. Formasi yang lebih tinggi mempunyai Panglima atau Ketua Pegawai Pemerintah Jeneral (GOC-General Officer Commanding), sebagai contoh Panglima 7 Divisyen Armor. PemerintahanMarkas pemerintahan Kawasankawasan mempunyai [[Panglima Tertinggi|Panglima Besar]] (C-in-C Tentera Darat; C-in-C Tentera British Rhine). OC subunit lazimnya berpangkat Mejar, walaupun sekali lagi pangkat penyandang jawatan dan pemegang jawatan adalah berasingan dan bebas daripada satu sama lain.
OC daripada subunit adalah kelaziman yang utama, walaupun sekali lagi pangkat pemegang pelantikan dan pelantikan pemegang adalah berasingan dan bebas daripada satu sama lain.
 
Dalam beberapa kes, unit yang-unit bebas yang lebih kecil daripada sub-unit, contohnya satu platun Polis Tentera yang bertanggungjawab terus kepada formasi seperti briged, juga akan mempunyai OC yang dilantik. Dalam kes ini, pegawai pemerintah boleh menjadi kapten atau leftenan.
 
PelantikanJawatan seperti CO dan OC mungkin mempunyai kuasa tertentu yang dikaitkan dengan mereka. Sebagai contoh, mereka mungkin mempunyai kuasa berkanun untuk menggalakkanmenaikkan pangkat askar atau untuk menangani kesalahan tatatertib tertentu dan anugerahmenjatuhkan hukuman tertentu.
CO unit boleh mempunyai kuasa untuk menghukum pesalah dengan 28 hari tahananpenahanan, manakala OC daripada sub-unit mungkin mempunyai kuasa untuk menghukum pesalah untukdengan 3 hari sekatan keistimewaan.
 
Unit yang lebih kecil daripada sub-unit, iaitu [[Platun]], [[Trup]] dan [[Seksyen (unit tentera)|Seksyen]] tiadabukanlah pelantikan tertentuyang spesifik dan pegawai atau NCOPTT (Pegawai Tanpa Tauliah) yang mengisi kedudukan itu hanya dirujuk sebagai komander / pemimpinketua. cth. KomanderKetua Platun, PemimpinKetua Trup, Komander / PemimpinKetua Seksyen, dan lain-lain.
 
===Tentera Udara Diraja===