Negeri naungan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 50 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q164142
Aurora (bincang | sumb.)
kembang
Baris 1:
{{Bentuk kerajaan}}
{{otheruses4|negara-negara yang dilindung dan/atau didominasi oleh satu kuasa luar|republik di dalam Kepulauan British ditadbir oleh Negeri naungan British|Negeri naungan British}}
Sebuah '''negeri naungan''', diatau '''protektorat''', dalam [[undang-undang antarabangsa]] moden, merupakanialah satu wilayah [[autonomi]] yang dilindungdilindungi secara diplomatik atau punataupun ketenteraan daripada serangan pihak ketiga oleh satu [[negara berdaulat|negara]] atau entiti yang lebih kuat. Sebagai pertukaran untuk ini, negeri naungan biasanya menerima kewajiban yang dikhususkan kepadanya, yang mungkin mempunyai berbeza-beza di antara satu negeri naungan dengan negeri naungan yang lain, bergantung kepada perhubungan sebenar mereka dengan negara yang melindungi mereka. Walau bagaimanapun, negeri naungan mengekalkan satu [[kedaulatan]] yang lengkaprasmi dan masih satu negara di bawahmengikut undang-undang antarabangsa.
 
Sebagai contoh, [[Borneo Utara]] dan [[Honduras British]] dahulunya merupakan negeri naungan Empayar British. Manakala [[Wallis dan Futuna]] sebelum ini merupakan negeri lindungan Perancis. [[Kemboja]] pula pernah [[Kerajaan Sementara PBB di Kemboja|dilindungi]] Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
Sebuah '''negeri naungan''', di dalam [[undang-undang antarabangsa]], merupakan satu wilayah [[autonomi]] yang dilindung secara diplomatik atau pun ketenteraan daripada serangan pihak ketiga oleh satu negara atau entiti yang lebih kuat. Sebagai pertukaran untuk ini, negeri naungan biasanya menerima kewajiban yang dikhususkan kepadanya, yang mungkin mempunyai berbeza-beza di antara satu negeri naungan dengan negeri naungan yang lain, bergantung kepada perhubungan sebenar mereka dengan negara yang melindungi mereka. Walau bagaimanapun, negeri naungan mengekalkan satu kedaulatan yang lengkap dan masih satu negara di bawah undang-undang antarabangsa.
 
== Lihat juga ==
* [[Dominion]]
* [[Negeri lindungan]] (''vassal state'')
 
{{tunas}}
 
 
[[Kategori:Kolonialisme]]