Bandar Penawar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 12:
Sebagai sebuah bandar baru yang kian berkembang pesat, Bandar Penawar kini telah cukup dilengkapi oleh hampir semua kemudahan awam dan infrastruktur asas. Penyediaan kemudahan awam dan infrastruktur asas ini telah disediakan lebih awal lagi di kawasan ini dan sentiasa dipertingkatkan dari masa ke semasa oleh [[Lembaga Bandaran Johor Tenggara]] (LBJT).
 
Di antara kemudahan-kemudahan awam yang ada di Bandar Penawar adalah seperti [[masjid]], [[surau]], dewan serbaguna, [[balai raya]], kompleks sukan, perhentian [[bas]] dan [[teksi]], [[sekolah]], [[balai bomba]], [[balai polis]], pejabat pos, poliklinik kesihatan, medan selera dan perpustakaan awam. Dua bank, iaitu [[Bank Islam Malaysia Berhad]] dan [[Bank Simpanan MalaysiaNasional]] telah membuka Cawangan di Bandar Penawar bagi kemudahan perbankan.
 
Satu lagi kemudahan sosial yang telah dibina adalah Perpustakaan Awam. Pembinaan perpustakaan ini yang telah diambilalih pengurusan sepenuhnya oleh [[Perpustakaan Awam Negeri Johor]] pada [[28 Mac]] [[2005]] dan mampu menarik lebih ramai penduduk ke Bandar Penawar untuk mencari bahan rujukan dan sumber ilmu.
Baris 19:
 
 
Bandar ini mempunyai sekolah yang terkenal iaitu [http://www.smkabpenawar.bpi.edu.my Sekolah Menegah Kebangsaan Agama Bandar Penawar], [http://www.sakti.edu.my Sekolah Menengah Sains Kota Tinggi], Sekolah Sukan TengkuTunku Mahkota Ismail (dulu Sekolah Sukan Bandar Penawar) dan [[Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Penawar]]. Di samping itu [[Kolej Profesional MARA]], [[Kolej Komuniti Bandar Penawar]] dan [[Institut Kemahiran Belia Negara]] turut menyediakan peluang pembelajaran bagi memperolehi [[sijil]] kemahiran dan peringkat [[diploma]].
 
==Jaringan Pengangkutan==