AirAsia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 70.39.185.48 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Baris 54:
===Penubuhan===
AirAsia ditubuhkan pada 1993 dan bermula operasi pada 18 November 1996. Ia pada asalnya diasaskan oleh sebuah konglomerat [[kerajaan Malaysia]], [[DRB-Hicom]]. Pada 2 Disember 2001 syarikat penerbangan yang banyak berhutang telah dibeli oleh syarikat [[Tony Fernandes]] '''Tune Air Sdn Bhd''', bekas eksekutif [[Time Warner]] untuk jumlah harga satu [[Ringgit Malaysia]] dengan hutang berjumlah USD 11 juta (MYR 40 juta). Fernandes berpusing sekitar syarikat, menghasilkan keuntungan pada 2002 dan melancarkan laluan baru dari habnya di Kuala Lumpur, menjejaskan bekas pengendali monopoli [[Penerbangan Malaysia]] dengan tambang promosi serendah [[Ringgit Malaysia|MYR]] 1 ([[Dolar Amerika Syarikat|USD]] 0.27).
 
===Penerbangan antarabangsa===
Pada 2003, AirAsia membuka hab kedua mereka di [[Lapangan Terbang Antarabangsa Senai]], [[Johor Bahru]] berdekatan [[Singapura]] dan melancarkan penerbangan antarabangsa pertama ke [[Bangkok]]. Kemudiannya, Thai AirAsia ditubuhkan bagi operasi penerbangan dari [[Lapangan Terbang Antarabangsa Bangkok|Lapangan Terbang Antarabangsa Don Muang Bangkok]], [[Thailand]]. Di [[Indonesia]], AirAsia membeli [[Awair]] untuk sektor [[Indonesia]], dan sekarang dikenali sebagai [[Indonesia AirAsia]].
 
Pada [[22 Julai]] [[2005]] AirAsia mengumumkan pakatan penajaan dengan kelab bola sepak [[Manchester United]] yang menyaksikan iklan AirAsia muncul di [[Stadium Old Trafford Stadium]] di kota [[Manchester]] yang membolehkan pendedahan jenamanya kepada berjuta-juta penonton televisyen di seluruh dunia.
 
Terminal penerbangan tambang rendah (LCCT) yang dibuka di [[Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur]] pada [[23 Mac]] [[2006]], dijadikan pusat operasi baru bagi AirAsia. AirAsia dijangka membawa 9 juta penumpang pada tahun 2006.
 
Pada Ogos 2006, AirAsia mengambil alih laluan ''Rural Air Service'' [[Penerbangan Malaysia]] di [[Sabah]] dan [[Sarawak]], beroperasi bawah jenama [[FlyAsianXpress]]. Laluan-laluan tersebut kemudiannya dikembalikan kepada [[MASwings]] setahun kemudian, atas sebab-sebab komersial. CEO AirAsia Tony Fernandes kemudiannya mendedahkan satu rancangan lima tahun bagi meningkatkan kehadirannya di Asia.<ref>{{Cite news |work=The Star |location =Kuala Lumpur |title=AirAsia embarks on 2nd chapter |author=Leong Hung Yee |date=27 December 2006 |url=http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2006/12/27/business/16419327&sec=business}}</ref> Di bawah rancangan itu, AirAsia bercadang untuk mengukuhkan dan meningkatkan rangkaian laluannya dengan menghubungi semua bandar raya sedia ada di rantau ini dan berkembang lebih lanjut ke Vietnam, Indonesia, (Kunming, Xiamen, Shenzhen) dan India. Syarikat penerbangan akan fokus dalam membangun habnya di [[Bangkok]] dan [[Jakarta]] melalui syarikat-syarikat kakaknya, Thai AirAsia dan Indonesia AirAsia. Dengan meningkatkan frekuensi dan tambahan laluan baru, AirAsia menjangka jumlah penumpang mencapai 18 juta sebelum akhir 2007.