Hippie: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Budaya '''Hippie''' bermula di [[Amerika Syarikat]] dan kebanyakan negara Barat lain pada era [[1960-an]] dan tersebar ke seluruh dunia. Perkataan "hippie" berasal daripada perkataan "hip" atau "hipster". Budaya ini diperjuangkan oleh kebanyakan remaja dan belia negara barat pada era tersebut, dan timbul disebabkan oleh pemberontakan politik, sosial, dan spiritual yang melanda Amerika syarikat pada pertengahan hingga penghujung dekad 1960-an.
 
Kebanyakan golongan muda yang terikut dengan budaya ini menentang pemikiran konservatif ibu bapa mereka, dengan melakukanmenyimpan hubunganrambut seks bebaspanjang, mengambil dadah (terutamanyaseperti [[ganja]] dan [[halusinogen]] LSD atau acid), denganmelakukan alasanhubungan iaseks mengembangkan pemikiran spiritual, menyimpan rambut panjangbebas, berpakaian aneh, hidup secara nomad, dan juga berkumpul dengan "hippie" yang lain dalam pesta yang menentang budaya dan pemikiran masyarakat umum, dipanggil "be-in", atau "love-in" sambil mendengar irama [[rock and roll]].
 
Hippie juga berkait rapat dengan gerakan anti-perang Amerika Syarikat yang menentang keras kerajaan Amerika Syarikat kerana menghantar para belia menjadi askar semasa di [[Perang Vietnam]] melalui draf. Hippie, golongan muda dan penentang radikal yang lain cuba menyampaikan mesej "cinta" dan "keamanan" kepada masyarakat pada masa itu dan berusaha menghentikan Perang Vietnam yang telah meragut banyak nyawa.