Murut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Blog tidak boleh guna sebagai rujukan
Rotlink (bincang | sumb.)
k fixing dead links
Baris 1:
 
{{Cleanup|date=Februari 2013|reason= perlu rapi}}
'''Kaum Murut''' menetap di pedalaman dan kawasan tenggara [[Sabah]] serta wilayah perbatasan antara [[Kalimantan]] dan [[Sarawak]]. Suku kaum Murut adalah suku kaum ketiga terbesar di Sabah.
Baris 18 ⟶ 17:
 
== Tarian tradisional ==
* [[Tarian Magunatip]] merupakan tarian tradisi suku kaum Murut Timugon dari daerah Tenom. <ref>[http://web.archive.org/web/20130412233539/http://sabahworldheritage.blogspot.com/2013/04/tarian-magunatip.html Tarian Magunatip]</ref> Magunatip berasal dari perkataan ‘apit’ yang bermakna jepit (ketika menari kaki penari terjepit atau terapit oleh 2 buluh jikalau tidak cekap mengelakkannya).
 
Magunatip ditarikan dalam majlis Hari Magavau yang memuja semangat padi. Biasanya tarian ini tidak memerlukan iringan muzik kerana bunyi buluh yang dilagakan akan berbunyi kuat serta rentak dan irama menarik. Ini ditarikan oleh sepasang penari yang berpakaian tradisi. Dua orang akan melagakan alu dan dua orang lagi memegang pangkal alu supaya tidak berganjak dari kedudukannya. Tarian Magunatip bertujuan untuk memeriahkan sesuatu upacara yang diadakan.<ref>[http://books.google.com.my/books?id=FW7a2pG_pbkC&pg=PA89&lpg=PA89&dq=murut+memuja+semangat+padi&source=bl&ots=T5tzcolgDx&sig=umNV2bZQi0l-_YjN93y8JGExXjs&hl=en&sa=X&ei=SQinUd_7HoTArAe37oHYCw&redir_esc=y#v=onepage&q=murut%20memuja%20semangat%20padi&f=false Pelangi Publishing Group Bhd Amazon.com MPH, Sejarah murut memuja semangat padi, By Nadira Yusop & Azizah Abu Chik ]</ref>