Darjah Kemenangan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
}}
 
'''Order of Victory''' atau '''Darjah Kemenangan''' ({{lang-ru|Орден "Победa", Orden "Pobeda"}}) adalah [[darjah kebesaran]] tertinggi tentera yang dikurniakan untuk khidmat bakti [[Perang Dunia II]] dalambagi [[Soviet Union]], dan salah satu darjah yang jarang-jarang ditemui di dunia. Darjah ini hanya dikurniakan kepada para Jeneral dan Marsyal yang berjaya menjalankan operasi pertempuran yang melibatkan sebuah atau lebih kumpulan tentera darat dan menyebabkan "kejayaan operasi dalam rangka sebuah atau beberapa barisan yang menyebabkan perubahan radikal keadaan yang memihak kepada [[Tentera Merah]]". Dalam sejarah, ia telahpun dikurniakan sebanyak 20 kali kepada 12 orang pemimpin Soviet dan 5 orang pemimpin asing, dengan satu pembatalan. Terdapat [[Michael dari Romania|hanya seorang penerima yang masih hidup]] pada tahun 2014.
 
==Butiran bentuk==
Darjah ini diperbuat daripada [[platinum]] dalamyang bentukberbentuk bintang pecah lima dengan pancaran-pancaran emas antara bucu, berukuran 72 mm diameter. Bintang ini dipenuhi dengan 174 batu [[berlian]] seberat 16 karat (3.2 g), manakala bucu bintang diperbuat daripada batu [[Delima (permata)|delima]] sintetik (keperluan lima batu menjadi warna pakaian seragam menghalang penggunaan permata semula jadi). Di tengah bintang adalah medalion perak, berserta dinding [[Kremlin Moscow]], [[menaraMenara Kremlin#Spasskaya|Menara Spasskaya]] dan [[Makam Lenin]] yang digambarkan warna emas dikelilingi oleh ikatan dahan laurel dan daun oak juga berwarna emas. Laurel dan oak terikat dengan panji-panji merah. Langit di latar belakang pula bertatahkan enamel biru.
 
Bertentangan langit, huruf "СССР" ([[KRSS]]) berwarna emas berpusat di bahagian atas medalion, manakala perkataan "Победа" (Kemenangan) dipaparkan pada panji-panji merah di bahagian bawah. Jumlah keseluruhan berat darjah itu ialah 78g, yang terdiri daripada 47g platinum, 2g emas, 19g perak, 25 karat delima ​​dan 16 karat berlian.
 
BukannyaTidak dibuat di kilang syiling, setiap Darjah dibuat di bengkel seorang tukang emas.
 
==Bar reben==