Disleksia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yanan Chung (bincang | sumb.)
Baris 57:
== Punca disleksia ==
<!----Sila berikan rujukan yang boleh dirujuk dalam talian / Google Books. ---->
Doktor pakar dan penyelidik tidak pasti punca disleksia. Namun, punca disleksia dipercayai merupakan akibat daripada cara kerja otak yang berbeza daripada keadaan yang normal.  Beberapa bukti menunjukkan kepada kemungkinan bahawa keadaan ini diwarisi. Apabila ujian imbasan dijalankan ke atas penghidap disleksia, didapati caramereka yang menghadapi disleksia bukannya mengalami kecederaan atau kerosakan di bahagian otak merekatetapi memprosescara maklumatotak agakmereka beroperasi berbeza daripada biasaorang yang bukan mengalami disleksia. Perbezaan ini mungkin disebabkan oleh kecacatan pada otak yang berlaku semasa dalam kandungan ataupun daripada kemalangan.
 
'''Faktor genetik/ keturunan'''
Baris 66:
 
Faktor keturunan juga dikatakan sebagai salah satu punca disleksia. Kajian perubatan di barat mendapati kanak-kanak penghidap disleksia mempunyai latar belakang keluarga yang ada turut mempunyai penghidap sindrom berkenaan. Kemungkinan punca ini boleh diwarisi yang membezakan adalah darjah keterukannya. Terdapat kajian yang dijalankan telah membuktikan disleksia disebabkan oleh kromosom 15.1 dan 16 yang boleh diperturunkan secara turun-temurun. Hal ini telah dibuktikan oleh Hallgren (1970) yang membuat kajian keatas 12 kes pasangan kembar monozygote dan mendapati kesemua keluarga 12 kes tersebut menghadapi masalah dalam bacaan dan ejaan semasa zaman kanak-kanak. Hallgren juga mendapati bahawa masalah disleksia banyak dihadapi oleh kanak-kanak lelaki berbanding kanak-kanak perempuan dengan kadar 3 : 1 atau 2 : 1. Menurut beliau, hal ini disebabkan oleh orang lelaki lebih banyak memikul tanggungjawab berbanding orang perempuan.
 
Selain daripada itu, simpton disleksia juga dihadapi oleh keluarga yang menggunakan tangan kidal. Perkara ini adalah berteraskan pendapat John Bradford ( 1999 ) dalam Kassan dan Abdullah ( 2010 ) yang menyatakan bahawa orang tua yang disleksia tidak secara automatik menurunkan gangguan ini kepada anak-anaknya atau anak kidal yang dikenalpasti disleksia tetapi menjadi antara punca masalah disleksia. Berdasarkan penelitian yang dilakukan di Amerika, 80 peratus daripada seluruh subjek yang diteliti mempunyai sejarah atau latar belakang anggota keluarga yang mengalami masalah pembelajaran dan 60 peratus daripadanya adalah kidal. Hal ini turut diakui oleh seorang ahli psikologi Amerika sekitar tahun 1920-an bernama Orton yang mengemukakan perkara yang sama di mana kanak-kanak yang mengalami masalah ini cenderung untuk menggunakan tangan kidal di dalam Pumfrey P. D. dan Reason R.( 1991 ) serta Orton S.T ( 1926 ).
 
'''Faktor Neurobiologikal'''
Baris 81 ⟶ 83:
'''Pemakanan'''
 
Berdasarkan beberapa penyelidikan, kajian, dan penemuan,{{fact}}   terdapat beberapa unsur penyedap makanan, bahan awet dan pewarna tiruan yang dipercayaiboleh sertamempengaruhi dikenalatau pastimengganggu boleh mengganggufungsi otak jikadan diambilseterusnya secaramenyebabkan berlebihanmasalah dalampembelajaran tempohkerana yangbahan lama.penyedap Gangguanmakanan terhadaptersebut otak ini terjadi bukan melalui reaksi imunologi, tetapi kesan bahanterdapat pencemar atau racun yang terkandung dalam bahan-bahan makanan. Antaranya adalahialah Salicylates, tartazine (zat pewarna makanan), nitrat, monosodium glutamate (MSG) dan seumpamanya.{{fact}}  Oleh itu, para pengkaji{{who}} berpendapat bahawa bahan pencemar dalam makanan ini dipercayai menjadi penyebab disleksia.: 
 
1. Salicylates yang boleh ditemui dalam buahan, sayuran, kacang, teh kopi bir dan anggur serta ubat-ubatan. 
 
2. Amines yang digunakan untuk memproses pemecahan protein dan ditemui terkandung dalam keju, coklat, anggur, bir, tempe dan lain-lain. 
 
3. Bonzoates yang boleh ditemui dalam buahan, sayuran, kacang, kopi dan lain-lain lagi. 
 
4. Monosodium glutamate(MSG) yang kini banyak terkandung dalam makanan segera seperti perencah, kicap, maggi, keropok serta banyak lagi makanan segera. 
 
5. Laktose yang sering terdapat di dalam susu lembu serta 6. Glutamate yang banyak terdapat pada tomato, keju, cendawan, sos dan estrak daging, Kassan dan Abdullah, ( 2010 ). 
 
==Sejarah==