Konsortium: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
RozziPanji (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Konsortium''' adalah persatuan dua atau lebih individu, syarikat, organisasi atau kerajaan (atau apa-apa gabungan entiti ini) dengan objektif untuk menga...'
 
RozziPanji (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Konsortium''' adalah persatuan yang dibarisi oleh dua atau lebih '''individu, syarikat, organisasi atau kerajaan''' (atau apa-apa gabungan entiti ini) dengan objektif untuk mengambil bahagian dalam aktiviti yang sama atau pengumpulan sumber-sumber mereka untuk mencapai matlamat yang sama.
 
''Konsortium'' adalah perkataan Latin yang bermaksud "perkongsian", "Persatuan" atau "masyarakat" dan berasal dari 'rakan kongsi' ''consors'', terdirinya daripada ''con'' 'bersama' dan ''sors'' 'nasib', bermakna pemilik bersama atau rakan seperjuangan.
Baris 14:
Contoh:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1 '''Pendidikan'''
[[Committee on Institutional Cooperation]] dan [[Five Colleges Consortium]], bersama-sama dengan [[Claremont Consortium]] adalah antara konsortium pendidikan tinggi tertua dan paling berjaya di Amerika Syarikat. Jawatankuasa Kerjasama Institusi termasuk ahli-ahli [[Big Ten]] persidangan olahraga ditambah University of Chicago. Para peserta di Five Colleges adalah: [[Amherst College]], [[Hampshire College]], [[Mount Holyoke College]], [[Smith College]], dan [[University of Massachusetts Amherst]].
Baris 25:
Secara kolektif institusi-institusi pengajian tinggi berkhidmat kira-kira 42,500 pelajar. Enam universiti penyelidikan di rantau ini (University of Kentucky, Universiti North Carolina, University of Tennessee, West Virginia University, University of Virginia dan Virginia Tech) yang bergabung dengan ACA. Institusi-institusi ini membantu ACA dalam mengkaji geran fellowship dan aplikasi, menjalankan bengkel, dan menyediakan bantuan teknikal. ACA bekerja untuk berkhidmat kepada pendidikan yang lebih tinggi di kawasan luar bandar di lima negeri itu.
 
1.2 '''Perdagangan'''
Contoh sebuah konsortium untuk keuntungan adalah sekumpulan bank-bank yang bekerjasama untuk membuat pinjaman juga dikenali sebagai [[syndicate]]. Jenis pinjaman ini adalah lebih dikenali sebagai [[Syndicated Loan]]. Di England ia adalah perkara biasa untuk konsortium untuk membeli kelab bolasepak yang mengalami krisis kewangan untuk menjaga mereka daripada pembubaran.
Baris 31:
[[Alyeska Pipeline Service Company]], syarikat yang membina [[Trans-Alaska Pipeline System]] pada 1970-an, pada mulanya adalah sebuah konsortium [[BP]], [[ARCO]], [[ConocoPhillips]], [[Exxon]], [[Mobil]], [[Unocal]], dan Koch Alaska Pipeline Company.
 
1.2.1 '''Contoh Airbus'''
 
''Rencana utama'': [[Airbus]]
Baris 40:
Pada tahun 2001, [[EADS]] (yang dicipta oleh penggabungan Perancis, Jerman dan Spanish Airbus partner companies) dan [[BAE Systems]] (syarikat kongsi British) dipindahkan aset pengeluaran Airbus kepada syarikat baru, Airbus SAS. Sebagai balasan, mereka mendapat 80% dan 20% saham masing-masing. BAE kemudian akan menjual bahagiannya kepada EADS.
 
1.3 '''Coopetition'''
 
''Coopetition'' adalah perkataan dicipta dari kerjasama dan persaingan. Ia digunakan apabila syarikat-syarikat pesaing sebaliknya bekerjasama dalam satu konsortium untuk bekerjasama dalam bidang-bidang yang tidak strategik untuk perniagaan teras mereka. Mereka lebih suka untuk mengurangkan kos mereka di kawasan-kawasan yang tidak strategik dan bersaing di kawasan-kawasan lain di mana mereka boleh membezakan yang lebih baik.