Mata pelajaran Hogwarts: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ElphiBot (bincang | sumb.)
k Bot: removing exist language links in wikidata: en, nn, sv, vi
Baris 19:
Sejak kedatangan [[Severus Snape]] ke Hogwarts sebagai guru, beliau telah memohon untuk jawatan ini tetapi ditolak Dumbledore malah menawarkan Snape jawatan guru Posyen. Oleh kerana semua guru Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam meninggalkan Hogwarts setiap tahun, Snape sentiasa memohon akan jawatan ini tetapi tetap ditolak yang berkemungkinan latar belakangnya sebagai penyokong [[Lord Voldemort]]. Terdapat spekulasi mengatakan, jika Dumbledore memberi jawatan itu kepada Snape, subjek itu akan lebih mempengaruhinya kearah kejahatan.
 
Pada masa kedatangan [[Harry Potter]] ke Hogwarts, kepercayaan yang mata pelajaran ini disumpah memang dipegang oleh semua warga Hogwarts. Maka, [[Gilderoy Lockhart]] dikatakan satu-satunya pengganti [[Profesor Quirrell]]. Tiga tahun kemudian, setelah kepercayaan tentang sumpahan ke atas subjek itu berleluasa, Dumbledore amat sukar untuk mencari pengganti sehinggakan [[Kementerian Sihir]] meletakkan [[Dolores Umbridge]]Umbridgegai sebagai pengajarpTHDK
engajar. Walau bagaimanapun, selepas Umbridge berundur, Dumbledore memberikan jawatan itu kepada Snape juga akhirnya setelah lama diidamkannya. Tetapi, Snape turut menjadi mangsa sumpahan ketika beliau turut meninggalkan Hogwarts selepas pembunuhan Dumbeldore dan menjadikan kekosongan jawatan itu sekali lagi.
 
Dalam enam siri yang pertama, pengajar Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam memainkan peranan utama dalam cerita; yang berakhir dengan meninggalkan jawatan itu dan digantikan, atau dipaksa untuk diberhentikan, mahupun terbunuh.