Parti Komunis Kesatuan Soviet: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 26:
* Russian Communist Party (bolsheviks) (1918–1925)
* All-Union Communist Party (bolsheviks) (1925–1952)
* Communist Party of the Soviet Union (1952–1991)|group=note}} adalah parti pengasas dan pemerintah parti politik yang [[Kesatuan Soviet | Kesatuan SovietRepublik Sosialis RepublikSoviet]] (USSRKRSS). Yang CPSU adalah pihakparti tunggal yang mengawal tunggalmentadbir Kesatuan Soviet sehingga tahun 1990 apabila [[SupremeMajlis SovietTertinggi Kesatuan Soviet]] dibatalkanmembatalkan undang-undang yang diberikanmemberikan CPSU kuasa monopoli ke atas sistem politik. Parti itu ditubuhkan pada tahun 1912 oleh [[Bolshevik]], kumpulanpuak majoriti yang [[Parti Buruh Demokratik Sosial Rusia Parti Buruh]] {{mdash}}iaitu kumpulan revolusi yang dipimpin oleh [[Vladimir Lenin]] yang merampas kuasa pada selepas itu yangberlakunya [[Revolusi Oktober]] daripadatahun 1917. Parti itu telah dibubarkan pada 29 Ogos 1991 sebagai akibat dari gagalkegagalan [[1991Percubaan rampasan kuasa Soviet d'etat percubaan 1991| rampasan kuasa]] pada awal bulan itu.
 
Yang CPSU telah disusun sekitarmengikut idea [[sentralisme demokratik]], satu prinsip yang diilhamkan oleh Lenin yang melibatkan perbincangan demokratik dan terbuka isu-isu dasar dan keperluan perpaduan dalam menegakkan dasar-dasar yang telah dipersetujui. Badan tertinggi dalam CPSU ialah [[Kongres Parti Komunis Kesatuan Soviet |Kongres pihak Kongresparti]], yang diadakan setiap lima tahun. Apabila Kongres tidak berada dalam sesibersidang, yang [[Jawatankuasa Pusat Parti Komunis Kesatuan Soviet | Jawatankuasa Pusat]] adalah badan yang tertinggi. Oleh kerana Jawatankuasa Pusat bermesyuarat sebanyak dua kali setahun, hari-harikebanyakkan tugas dan tanggungjawab yang palingharian terletak hak pada [[Politburo Parti Komunis Kesatuan Soviet | Politburo]], yang [[Sekretariat Parti Komunis Kesatuan Soviet | SetiaSekretariat]], dan [[Orgburo]] (sehingga 1952). The [[Senarai pemimpin Kesatuan Soviet | pemimpinPemimpin parti]] adalah ketua kerajaan dan memegang jawatan sama adasamada [[Setiausaha Agung Parti Komunis ChinaKesatuan Soviet| Setiausaha Agung]], [[Perdana Menteri Kesatuan Soviet | Perdana Menteri]] atau [[Senarai ketua negara Kesatuan Soviet | ketua negara]], atau sebahagian daripadamenyandang ketiga-tiga pejabatjawatan serentak {{mdash}} tetapi tidak pernah ketiga-tiga pada masa yang sama. Pemimpin parti adalah pengerusi de facto pengerusiPolitburo CPSU Politburo dan ketua eksekutif USSRKRSS.
 
Yang CPSU telahkomited dilakukan kepadadengan [[komunisme |pemikiran komunis fikir]] dan menurut mereka [[Statut Parti Komunis Kesatuan Soviet | pihak undang-undang parti]], CPSU yangmematuhi dipatuhiajaran [[Marxsisme-Leninisme]], ideologi berdasarkan tulisan-tulisan Lenin dan [[Karl] Marx]], dan menjadi rasmi di bawah [[Joseph Stalin]]. Parti itu mengejar [[sosialisme negeri]], di mana semua industri telah negarakan dan [ekonomi [dirancang]] yang telah dilaksanakan. Sebelum perancangan pusat telah digubal pada tahun 1929, Lenin telah memperkenalkan [ekonomi campuran []] a, biasanya dirujuk sebagai [[Dasar Ekonomi Baru]], pada tahun 1920. Apabila [[Mikhail Gorbachev]] mengambil alih kuasa, sentimen umum di dalam parti dan masyarakat adalah bahawa ekonomi yang dirancang telah gagal dan terdapat keperluan untuk memperkenalkan [[ekonomi pasaran]] a. Gorbachev dan beberapa sekutunya dibayangkan pengenalan ekonomi yang sama dengan Dasar Ekonomi Baru Lenin melalui satu program [[perestroika]], atau pembinaan semula, tetapi keputusan pembaharuan mereka menyumbang kepada kejatuhan seluruh sistem kerajaan.
 
Beberapa sebab-sebab yang menyumbang kepada kerugian CPSU kawalan dan pembubaran Kesatuan Soviet. Sesetengah ahli sejarah telah menulis bahawa dasar Gorbachev pendemokrasian adalah punca, mencatatkan bahawa ia lemah kawalan parti itu ke atas masyarakat. Lain-lain telah menyalahkan genangan ekonomi dan kehilangan kepercayaan oleh rakyat umum dalam ideologi komunis. The [[Parti Komunis China]] berkata bahawa punca kejatuhan bermula dengan [[Joseph Stalin]], mengkritik beliau untuk "pembastaran daripada [[Leninisme]]", menukarkan [[Marxisme]] ke dalam dogma, mewujudkan pimpinan satu orang, dan memperkenalkan sistem ekonomi yang tidak cekap.