Walter Warlimont: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 64:
[[File:Walter-Warlimont.jpg|thumb|Warlimont di Perbicaraan Nuremberg, 1948.]]
 
Dengan kekalahan Jerman pada Mei 1945, Warlimont telah diadakanditahan sebagai tawanan perang.
 
Pada bulan Oktober 1948, Warlimont telah dibicarakan sebagai [[penjenayah perang]] di hadapan [[AmerikaPerbicaraan SyarikatNuremberg|tribunal tentera]] [[BerikutanAmerika Ujian Nuremberg | tribunal tenteraSyarikat]] dalam [[PercubaanPerbicaraan PerintahPanglima TinggiTertinggi]] kerana beliau meninggal padamenyampaikan arahan Hitler yang Bersekutusupaya komando tentera Bersekutu perlu dilaksanakandihapuskan dan bukan dipegangditahan sebagai tahanan-of-tawanan perang, yangiaitu dipanggil [[Perintah Komando]]. Walaupun beliau berhujah bahawa dia telahbeliau cuba untuk mencairkanmelemahkan arahan Hitler, diabeliau telah disabitkan kesalahan dan dihukum penjara seumur hidup. Walau bagaimanapun, pada tahun 1951 hukumannya dikurangkan kepada 18 tahun. Pada tahun 1957 terdapat pengampunan untuk banduan tertentu, dan diabeliau akhirnya dibebaskan daripada [[Penjara Landsberg]]. Selepas perang beliau terlibat dalam penulisan pelbagai penulisan kajian perang-sejarah perang.
 
Pada tahun 1962, Warlimont menulis sebuah buku bertajuk '' Di Ibudalam PejabatMarkas Hitler 1939-1945 ''.
 
Dalam penilaian terhadap keupayaan tentera Warlimont ini, FieldFil MarshalMarsyal Jerman [[Erich von Manstein]] wrotemenulis:
 
{{Quote | Keitel, Jodl dan Warlimont tidak pernah berada dalam perang peperangan.... Kekurangan pengalaman pertempuran lebih cenderung untuk membuat mereka memandang rendah kesukaran praktikal, dan menggalakkan Hitler untuk mempercayai bahawa perkara-perkara yang boleh dilakukan yang agak mustahil dilakukan.... . | seperti yang dicatatkan dalam '' The [[PertempuranThe Battle of the Bulge]]: The View JermanGerman View'' oleh Danny Parker}}
 
Dari perspektif pihak Bersekutu, [[Hugh Thomas (ahli sejarah) | Hugh Thomas]] (dalam buku ''The Perang SaudaraSpanish SepanyolCivil War'beliau'nya) berpendapat:
 
{{Quote | Warlimont menjadi terkenal, denganbersama Keitel dan Jodl, sebagai salah satu daripadaseorang pegawai-pegawai Jerman yang paling setia kepada Hitler dan akhirnya dihukum penjara 18 tahun pada tahun 1949 sebagai penjenayah perang kecil ....}}
 
Warlimont telah ditemuramah untuk dua episod '' [[DuniaThe diWorld at PerangWar]] '': # 3 "[[PerancisFrance Falls]]" (Mei-Jun 1940) dan # 5 "Barbarossa" (Disember-Jun 1941). Beliau meninggal dunia padadi [[Kreuth]] dekatberhampiran [[Tegernsee]].
 
== Petikan ==