Tisu penghubung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
'''Tisu perantara''' atau '''tisu penghubung''' ialah sejenis [[tisu biologi]] yang menyokong, menghubung atau memisahkan jenis-jenis tisu dan organ badan. Ia merupakan salah satu daripada empat kelas tisu umum—bersama dengan [[tisu epitelium]], [[tisu otot]] dan [[tisu saraf]]. Tisu penghubung terdapat di seluruh badan kecuali pada sistem saraf pusat.
TISU PERANTARA
Tisu perantara mempunyai ciri-ciri morfologi yang berbeza. IanyaIa menyumbang dan berperanan dalam pembentukan jenis tisu lain. Fungsi utamanya ialah sebagai penghubung diantaradi antara tisu dan juga dapat memegang tisu-tisu tersebut bersama supaya menjadi lebih kuat dan kukuh. Ciri umum semua tisu penyambung dan penyokong ialah berasal dari lapisan mesoderma.
 
Tisu perantara mempunyai ciri-ciri morfologi yang berbeza. Ianya menyumbang dan berperanan dalam pembentukan jenis tisu lain. Fungsi utamanya ialah sebagai penghubung diantara tisu dan juga dapat memegang tisu-tisu tersebut bersama supaya menjadi lebih kuat dan kukuh.Ciri umum semua tisu penyambung dan penyokong ialah berasal dari lapisan mesoderma.
 
FUNGSI TISU PERANTARA
 
== Fungsi ==
Peranan utama tisu perantara ialah untuk membina bahagian penyokong tisu seperti membentuk tendon, ligament, tulang dan rawan.Tendon berfungsi untuk menyambung otot dengan tulang. Ligamen berfungsi untuk menyambung tulang dengan tulang, tulang dengan rawan, rawan dengan rawan, dan organ dengan organ.Manakala Tulang dan Rawan berfungsi untuk menyokong tisu lembut badan.Selain daripada itu juga fungsi tisu perantara untuk memberi perlindungan atau pertahanan dari serangan mikroorganisma
tisu ini mengandungi sel fagosit dan sel penghasil antibodi. Sel fagosit menelan bahan asing yang masuk ke dalam badan. Antibodi adalah protin khusus yang dihasilkan oleh sel yang berperanan melawan patogen yang masuk ke dalam sistem perumah.