Tisu penghubung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Aurora (bincang | sumb.)
Baris 3:
 
== Fungsi ==
Peranan utama tisu perantara ialah untuk membina bahagian penyokong tisu seperti membentuk tendon, ligamentligamen, tulang dan rawan. Tendon berfungsi untuk menyambung otot dengan tulang. Ligamen berfungsi untuk menyambung tulang dengan tulang, tulang dengan rawan, rawan dengan rawan, dan organ dengan organ. Manakala Tulangtulang dan Rawanrawan berfungsi untuk menyokong tisu lembut badan.Selain daripada itu juga fungsi tisu perantara untuk memberi perlindungan atau pertahanan dari serangan mikroorganisma
Selain daripada itu juga fungsi tisu perantara untuk memberi perlindungan atau pertahanan daripada serangan mikroorganisma. Tisu ini mengandungi sel fagosit dan sel penghasil antibodi. Sel fagosit menelan bahan asing yang masuk ke dalam badan. Antibodi adalah protinprotein khusus yang dihasilkan oleh sel yang berperanan melawan patogen yang masuk ke dalam sistem perumah.
 
JENIS TISU PERANTARA
 
== Jenis ==
Tisu perantara terbahagi kepada dua jenis iaitu Tisu Perantara Khusus dan
Tisu Perantara Sebenar .Tulang, darah, rawan, limfa, tisu hematopoiesis, sumsum tulang, nodus limfa, limpa dan timus adalah merupakan tisu perantara khusus.