Tisu penghubung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
Baris 7:
 
== Jenis ==
Tisu perantara terbahagi kepada dua jenis iaitu Tisu Perantara Khusus dan Tisu Perantara Sebenar. Tulang, darah, rawan, limfa, tisu hematopoiesis, sumsum tulang, nodus limfa, limpa dan timus adalah contoh tisu perantara khusus. Ini kerana semuanya mempunyai fungsi yang lebih khusus.
ManakalManakala Tisu Perantara Sebenar mempunyai pelbagai fungsi. Ia merupakan tisu penyokong bagi sel jenis epitelium, tisu otot dan tisu saraf. Selain daripada itu juga, tisu perantara ini juga memainkan peranan dalam fungsi pertahanan, pusat simpanan, pengangkutan, pemulihan tisu dan sintesis serat-serat kolagen.
Tisu Perantara Sebenar .Tulang, darah, rawan, limfa, tisu hematopoiesis, sumsum tulang, nodus limfa, limpa dan timus adalah merupakan tisu perantara khusus.
 
Ini kerana ianya mempunyai fungsi yang lebih khusus.
== Rujukan ==
Manakal Tisu Perantara Sebenar mempunyai pelbagai fungsi. Ia merupakan tisu penyokong bagi sel jenis epitelium, tisu otot dan tisu saraf. Selain daripada itu juga, tisu perantara ini juga memainkan peranan dalam fungsi pertahanan, pusat simpanan, pengangkutan, pemulihan tisu dan sintesis serat-serat kolagen.
{{reflist}}
 
[[Kategori:Tisu penghubung| ]]