Walter Warlimont: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 37:
== Perang Dunia II ==
 
Pada akhir tahun 1938, Warlimont menjadi Pegawai Kanan Staf Operasi kepada Jeneral [[Wilhelm Keitel]]. Ini adalah kedudukan yang didambakan, dan sebagainyadengan itu antara September 1939 dan September 1944 beliau berkhidmat sebagai Timbalan Ketua TurusStaf Operasi (''Wehrmachtführungsstab'': WFSt: Staf Operasi Angkatan Tentera Operasi). Jeneral Jodl adalah pegawai atasannya, yang berkhidmat sebagai Ketua TurusStaf Operasi, yang bertanggungjawab untuk semua strategicalperancangan strategik, eksekutif dan perang-operasi perancanganperang.
 
Semasa berkhidmat di ini kakitanganstaf perancangan operasi ketenteraan ini, pada awal tahun 1939 beliau telah membantu dalam membangunkan beberapa Jerman rancangan pencerobohan tentera Jerman keatas Poland. Pada 1 September 1939, pasukanangkatan tentera Jerman menyerang Poland, dengan itu memulakan Perang Dunia II.
 
Tahun 1940 menyaksikan kenaikan pangkatnya kepadake ''Generalmajor'' dan beliau telah membantu dalam membangunkan pelanrancangan serangan Perancis. Pada tahun 1941, beliau terus membantu dalam membangunkan operasi pencerobohan kekeatas Rusia. Ini yangmemberikan diperolehibeliau promosikenaikkan untukpangkat ke ''Generalleutnant'' pada tahun 1942.
 
KemajuanKenaikkan mendadak pangkat hampir terpercit keluarterhenti pada 3 November 1942 apabila beliau telah dilepaskandipecat daripada pekerjaannyatugasnya selepas seorang pegawai juniorbawahan gagal untuk memproses mesej dengan seberapa segera dari FieldFil MarshalMarsyal [[Erwin Rommel]] cukup segera. Walau bagaimanapun, hanya lima hari kemudian beliau telah dipanggil semula untuk bertugas untuk melawat [[Perancis [[Vichy|Kerajaan Vichy]] di Perancis untukbagi menyelaraskan pertahanan wilayah penjajahkolonial mereka daripada penjajahan yang mungkin olehberlaku dari pihak BerikatBersekutu.
 
Pada bulan Februari 1943, Warlimont mengembara ke [[TunisTunisia]] untuk berbincang dengan [[Erwin Rommel|Rommel]] sama adasamada atau tidak orangaskar-orangaskar Jerman harus meninggalkan [[Afrika Utara]].
 
Pada awal tahun 1944, Warlimont telah dinaikkan pangkat ke ''General der Artillerie''. Sebagai Timbalan Ketua Staf Operasi Angkatan Tentera, beliau terus memberikan taklimat hampir setiap hari kepada Hitler mengenai status operasi tentera Jerman.
 
Pada [[pendaratanPertempuran D-DayNormandie|D-Day]], apabilasewaktu pihak BerikatBersekutu menyerang [[Normandy]], Perancis, Warlimont menelefon KetuaJeneral Jodl untuk meminta kereta kebal Jerman di Normandy perlu dibebaskandilepaskan untuk menyerang penceroboh Bersekutu. Jodl menjawab bahawa beliau tidak mahu untuk membuat keputusan itu; mereka perlu menunggu sehingga Hitler bangun. Apabila Hitler bangun dan membenarkan pelepasan daripada kereta-kereta kebal untuk balasmenyerang menyerangbalas, ia namun sudah terlambat untuk menumpulkanmelemahkan serangan Bersekutu yang semakin berjaya. Pada hari berikutnya, Hitler dihantarmenghantar Warlimont untukbagi memeriksa pertahanan Jerman di [[Itali]].
 
Pada 20 Julai 1944, Warlimont telah tercedera ketika [[Plot 20 Julai|cubaan membunuh]] Hitler di bangunan perangdewan taklimat perang di [[Rastenburg]]. DiaBeliau mengalami gegaran ringan kepala. Kemudian pada hari dia menelefon FieldFil MarshalMarsyal [[Gunther von Kluge]] dan meyakinkannya bahawa Hitler masih hidup; ini mendorong von Kluge tidak terus dalam rampasan kuasa anti-Hitler. Walaupun Warlimont cedera bersama Hitler, walau bagaimanapun, beliau telah dilihat sebagai salah mungkin telah terlibat dalam konspirasi anti-Hitler. Walaupun begitu, beliau lambat menerima khas [[Badge LukaLencana Cedera|Lencana Cedera 20 Julai Luka Badge]] khas, yang telah dianugerahkan hanya kepada mereka beberapa yang cedera atau terbunuh dalam letupan 20 Julai iniitu.
 
Pada 22 Julai, Warlimont pergi ke Perancis untuk bertemu dengan FieldFil MarshalMarsyal Rommel (yang telah cedera seminggu lebih awal oleh serangan pesawat Bersekutu), dan pembantu laut Rommel Naib Laksamana Madya [[Friedrich Ruge]], untuk membincangkan keadaan medan perang yang semakin merosot di Normandy .
 
Walaupun Hitler (dalamdi [[Wolfsschanze]]) mengarahkan Warlimont melakukan perjalanan ke Paris pada 1 Ogos untuk mengkaji keadaan tentera Jerman di sana dengan FieldFil MarshalMarsyal von Kluge, Hitler fikir Warlimont mungkin telah terlibat dalam konspirasi untuk memiliki dia dibunuh (satu tindakan yang Warlimont dinafikannafikan). Pada 2 Ogos, Warlimont ditemui di luar Paris dengan KetuaJeneral [[Günther Blumentritt]] dan menasihati beliau bahawa Hitler mahu orang-orang Jerman untuk mendapatkan semula inisiatif serangan terhadap pihak Berikat melalui [[Operasi Lüttich]] / Liege. Kemudian, Warlimont menggesa KetuaJeneral [[Heinrich Eberbach]] untuk meneruskan serangannya dalam [[Falaise poket]] rantau ini. Walaupun semua jeneral Jerman dimaklumkan Warlimont yang mereka percaya serangan itu akan gagal, beliau berwayar Hitler bahawa jeneral adalah "yakin kejayaan".
 
Bos walaupun Warlimont ini, KetuaJeneral Jodl, dipercayai juga daripada untrustworthiness mungkin Warlimont ini. Tetapi Warlimont tidak terlibat dengan gerakan anti-Hitler. Warlimont masih dijalankanmenjalankan arahan Hitler, tetapi dia menjadi kecewa dengan Hitler dan menyedari bahawa Jerman akan dikalahkan.
 
Walaupun keraguan tentang kebolehpercayaan Warlimont ini, semasa September 1944 KetuaJeneral Jodl dianggap membuat Warlimont Ketua Turus beliau. Walau bagaimanapun, atas permintaan Warlimont ini, kerana rasa pening sehingga menyebabkan dari 20 Julai pengeboman pembunuhan terhadap Hitler, beliau ditukarkan dan bersara kepada OKH Perintah Pool (Rizab Führer), dan tidak lagi bekerja semasa perang. Sepanjang perang, Warlimont dan bosnya, KetuaJeneral Jodl, mempunyai hubungan kerja yang sangat tegang.
 
== Jenayah perang ==