Askar Timbalan Setia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:JMF Ibrahim.jpg|thumb|right|Sultan Ibrahim mengetuai perarakan pasukan Askar Timbalan Setia]]
'''Askar Timbalan Setia''' atau rasminya '''Askar Timbalan Setia Negeri [[Johor]]''' adalah satu pasukan tentera yang ditubuhkan semasa pemerintahan '''[[Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar]]''' (<small>[[Temenggung Johor|Sultan SirTemenggung AbuJohor Bakar ibni Daeng Ibrahimke-2]]</small>), Sultan bagi jajahan takluk Johor Darul Ta'zim. [[Sultan Ibrahim Al-Masyhur ibni SultanAl-Marhum Abu Bakar|Sultan Sir Abu Bakar ibni Daeng Ibrahim]] seorang berfikiran jauh dan telah berjaya memodenkan Negeri Johor. Baginda juga telah berbaik-baik dengan Ratu Great Britain [[Queen Victoria]] ketika itu sebagai helah untuk mengelakkan campur tangan dan penjajahan Inggeris di negeri [[Johor]] dan menghalang cita-cita [[British]] untuk menjajah negeri Johor.
 
'''Askar Timbalan Setia''' Negeri [[Johor]] adalah satu pasukan tentera yang ditubuhkan semasa pemerintahan [[Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar|Sultan Sir Abu Bakar ibni Daeng Ibrahim]], Sultan bagi jajahan takluk Johor Darul Ta'zim. [[Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar|Sultan Sir Abu Bakar ibni Daeng Ibrahim]] seorang berfikiran jauh dan telah berjaya memodenkan Negeri Johor. Baginda juga telah berbaik-baik dengan Ratu Great Britain [[Queen Victoria]] ketika itu sebagai helah untuk mengelakkan campur tangan dan penjajahan Inggeris di negeri [[Johor]] dan menghalang cita-cita [[British]] untuk menjajah negeri Johor.
 
Johor adalah negeri dalam Tanah Melayu yang pertama memiliki pasukan tentera modennya sendiri dan satu-satunya institusi pasukan tentera yang tertua dalam Malaysia dibiayai oleh kerajaan negeri yang masih kekal hingga kini.
 
==Sejarah==
 
Pasukan Askar Timbalan Setia Negeri Johor ditubuhkan pada 1885 dengan kompeni percubaan 60 anak Melayu [[Johor]] dan 20 orang askar Punjabi. Anggota Melayu dilatih sebagai askar [[Infantri]] sementara anggota Punjabi dilatih sebagai anggota pasukan [[artileri]]. Seorang pegawai tentera Inggeris bernama Kapten Newland dilantik sebagai pemerintah pasukan. Orang Melayu yang pertama sekali diberikan tauliah sebagai pegawai ialah Kapten Daud bin Sulaiman. Askar Timbalan Setia Negeri telah diberi panji-panji DiRaja pada 11 Mei 1916.