Sunnah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pyan75 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
k kemas
Baris 1:
{{Islam}}
Sunnah'''Sunah''' bererti “cara”"cara" atau “amalan”"amalan", dan dengan itu, sunnahsunah nabi bererti “cara"cara nabi”nabi", atau apa yang biasa dikenali sebagai ''kebiasaan Rasul''. Secara bahasa, As al-Sunnah adalah "ath-thariqah" yang bererti [[perkaedahan]], kebiasaan, perjalanan hidup, atau [[perilaku]], baik yang terpuji mahupun yang tercela. "Kata sunnah berserta segala kelainannya disebutkan berulang-ulang dalam [[hadis]], yang erti asalnya ialah 'perjalanan hidup' dan 'perilaku'."
 
Dalam istilah [[Sunah Waljamaah]], menurut para ahli hadis, SunnahSunah adalah segala sesuatu yang diamalkan oleh [[Nabi Muhammad|Rasulullah SAW]] yang merupakan perbuatan, [[ketetapan]], [[peribadi]], [[akhlak]], mahupun perilaku, sesudah dilantik menjadi [[Rasul]].* Dalam hal ini, amalan Sunnah menurut mereka adalah perbuatan Nabi saw untuk memenuhi kehendak Allah di dalam Quran (Mushtafa as-Sibai, "As Sunnah wa Makanatuha Fit-Tasyri'il Islami"). Sunnah ini disampaikan melalui persetujuan para sahabat Rasul. *
 
Menurut [[Syiah]] pula, perkataan 'Sunnah'"Sunah" bererti perbuatan, ucapan dan kebenaran Nabi Muhammad dan dua belas [[Imam]] yang dipercayai oleh puak Syiah sebagai dipilih [[Allah]] bagi menggantikan rasul dan memimpin manusia dalam semua cara hidup.
 
== Kedudukan SunnahSunah ==
Dengan itu, SunnahSunah merupakan sumber kedua perundangan Islam selepas [[al-Quran]], dan dimasukkan dalam kebanyakan buku berkenaan [[hadis]]. Sunnah yang bersifat ramalan dianggap sebagai wajib oleh kebanyakan orang Muslim, manakala sebilangan pengikut [[mazhab]] [[al-Quran Sahaja]] mengikut al-Quran sahaja dan menolak sebarang sunnah dan [[hadis]] sebagai sumber untuk Bimbingan Ketuhanan atau hukum agama. Banyak penyokong gerakan-[[gerakan liberal dalam Islam]] mendakwa bahawa sunnah yang bersifat ramalan harus dipatuhi dalam [[upacara amal]] dan [[penyembahan]], tetapi boleh dipersoal dalam [[undang-undang Islam]].
 
== SunnahSunah dan Hadis ==
[[Hadis]] ialah himpunan pengisahan dan keizinan. Walaupun terdapat setakat perbezaan antara takrif Hadis dengan takrif Sunnah yang dihuraikan di atas, perkataan-perkataan Sunnah dan Hadis boleh ditukar ganti ketika merujuk kepada Tradisi-tradisi.