Minyak sayur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rotlink (bincang | sumb.)
k fixing dead links
Firq (bincang | sumb.)
Menambah maklumat dalam subjudul ''bahan api''. Mengemaskini judul ''Penghasilan''.
Baris 1:
'''Minyak dan lemak sayur''' merupakan bahan yang dihasilkan dari sumber tumbuhan yang dikenali sebagai pokok biji minyak. Bahan ini terdiri dari [[trigliserida]]. Sungguhpun kebanyakan bahagian tumbuhan mampu menghasilkan minyak, <ref>Banding, sebagai contoh, [[minyak penting#bahan mentah|senarai bahan mentah]] dari mana [[minyak penting]] dihasilkan.</ref> Bagibagi tujuan perdagangan minyak dihasilkan terutamanya dari [[biji benih]] pokok biji berminyak kerana kandungan minyak dalam tumbuhan paling tinggi terdapat dalam benih.
 
Pada asasnya, minyak merupakan cecair pada [[suhu bilik]], dan lemak adalah pepejal; lemak rapuh yang padat dikenali sebagai [[lilin]]. Perbezaan berasaskan suhu antara minyak dan lemak kurang tepat, kerana perbezaan suhu bilik, dan biasanya setiap bahan mempunyai ''julat lebur'' dan bukannya satu ''tahap lebur'' tunggal.
Baris 20:
 
=== Minyak hidrogenate ===
Lemak sayuran berasaskan-[[triglyceridetrigliserida]] dan minyak boleh diubah melalui ''hidrogenasi'' separuh atau penuh menjadi lemak atau minyak dengan tahap bakar yang lebih tinggi. Proses [[hidrogenasi]] membabitkan ''"[[sparging]]"'' the oil pada suhu tinggi dan meningkat tekanan bersama [[hidrogen]] dalam kehadiran [[mangkin]], biasanya serbuk sebatian [[nikel]]. Apabila ikatan berkembar dalam [[triglyceride]]trigliserida putus, dua hidrogen membentuk ikatan tunggal. Penghapusan ikatan berkembar dengan memasukkan atam hidrogen dikenali sebagai ''[[lemak tepu|penepuan]]''; apabila tahap [[lemak tepu|tepuan]] meningkat, minyak beransur berubah kearah hidrogenasi sepenuhnya. Minyak boleh dihidrogenasi bagi meningkatkan ketahanan terhadap pengoksidaan menjadikannya tengik atau menukar ciri-ciri fizikalnya. Dengan peningkatan penepuan, kelikatan dan tahap lebur minyak meningkat.
 
Penggunaan [[lemak tepu|minyak hidrogenasi]] dalam makanan tidak pernah memuaskan hati sepenuhnya. Kerana lengan tengah [[triglyceride]]trigliserida dilindungi sebahagiannya oleh hujung [[triglyceride]]trigliserida, kebanyakan [[hidrogenasi]] berlaku pada hujung [[triglyceridetrigliserida]]. Ini menjadikan [[lemak tepu|lemak terhasil]] lebih rapuh. Margarin yang dihasilkan dari minyak tepu tropika semulajadi lebih lentur (mudah disapu) berbanding margarin yang dihasilkan menggunakan minyak soya hidrogenasi. Tambahan lagi, hidrogenasi separa menghasilkan [[lemak trans]], yang semakin dilihat sebagai tidak sihat semenjak 1970-an.
 
=== Kegunaan pengilangan ===
Baris 46:
{{utama|Minyak sayuran sebagai bahan api}}
 
Minyak sayuran juga merupakan asas bagi [[biodiesel]], yang boleh digunakan sebagaimana [[diesel]] biasa. SesetengahBerbanding dengan [[campuranbiojisim]] pepejal atau gas, minyak sayuran]] digunakanmewakili dalamtenaga kenderaanterpadat tanpadari diubahsuai[[fotosintesis]]. tetapiDalam erti kata lain, [[minyaktenaga sayuran langsungsolar]] memerlukanyang kenderaanpaling disediakanpadat khususdisimpan yangdalam mempunyaitumbuhan kaedahadalah bagidalam memanaskanbentuk minyak. bagiDengan kepadatan tenaga mengurangkankira-kira kelikatannya9.2 kWh bagi setiap liter, [[Ekonomiketumpatan minyaktenaga]] sayuranmereka adalah antara [[Petroleum|petrol]] sedang(8.6 meningkatkWh / l) dan kehadirandiesel (9.8 kWh / l ).<ref>Weik, H. 2006. ''Expert Praxislexikon Sonnenenergie Und Solare Techniken''. biodieselZweite semerataAuflage, duniaExpert sedangVerlag, meningkatRenningen.</ref>
 
Sesetengah [[campuran minyak sayuran]] digunakan dalam kenderaan tanpa diubahsuai tetapi [[minyak sayuran langsung]] memerlukan kenderaan disediakan khusus yang mempunyai kaedah bagi memanaskan minyak bagi mengurangkan [[kelikatan|kelikatannya]]. [[Ekonomi minyak sayuran]] sedang meningkat dan kehadiran biodiesel semerata dunia sedang meningkat.
 
==Penghasilan==
Proses penghasilan minyak sayuran melibatkan pengasingan minyak daripada komponen-komponen tumbuhan yang lain seperti sabut, tempurung dan biji benih. Proses ini boleh dilakukan secara mekanikal atau kimia. Minyak yang telah diekstrak seterusnya boleh ditulenkan dan, jika perlu, disuling atau diubah struktur kimianya.
Cara "moden" memproses minyak sayuran adalah melalui penghasilan kimia, menggunakan pelarut pengeluar, yang menghasilkan hasil lebih tinggi dan lebih murah. Pelarut yang paling biasa adalah hasil petroleum [[heksana]]. Teknik ini digunakan bagi kebanyakan minyak pengilangan "terbaru" seperti minyak [[kacang soya]] dan [[jagung]].
 
=== '''Pengekstrakan pelarut''' ===
Cara "moden" memproses minyak sayuran adalah melalui penghasilanpengekstrakan kimia, menggunakan pelarutekstrak pengeluarpelarut, yang menghasilkan hasil lebih tinggi dan lebih murah. Pelarut yang paling biasa adalah hasil petroleum [[heksana]]. Teknik ini digunakan bagi kebanyakan minyak pengilangan "terbaru" seperti minyak [[kacang soya]] dan [[jagung]].
 
Karbon dioksida superkritikal juga boleh digunakan bagi tujuan penghasilan dan tidak toksik.<ref>{{cite journal|url=http://www.aocs.org/archives/am2005/session.asp?session=PRO+1%2FSOA+1%3A++Nutraceuticals%2FSpecialty+Oil+Processing|title=Pilot Scale Supercritical Carbon Dioxide Extraction and Characterization of Wheat Germ Oil|author=M. Eisenmenger, N. Dunford, F. Eller and S. Taylor|volume=96|date=2005|journal=AOCS Proceedings}}</ref>
 
=== Pengekstrakan mekanikal ===
Cara lain adalah melalui penghasilan fizikal, yang tidak menggunakan pelarut pengeluar pelarut. Ia dihasilkan melalui kaedah "tradisional" menggunakan beberapa kaedah pengeluaran mekanikal.<ref>{{cite web
| url=http://banglapedia.search.com.bd/HT/K_0050.htm
Baris 56 ⟶ 64:
| publisher=Banglapedia
| accessdate=2006-11-12
}}</ref> Kaedah ini biasanya digunakan bagi menghasilkan minyak traditional (contoh, zaitun), dan ia merupakan pilihan bagi kebanyakan pengguna "makanan sihat" di [[Amerika Syarikat]] dan di [[Eropah]]. Satu jenis adalah penghasilan tekan-keluar, dan dua jenis penekan minyak: [[penekan skrew]] dan [[penekan ram]]. Penekan minyak biji benih biasanya digunakan di negara membangun, kerana kaedah penghasilan lain amat mahal. <ref>{{cite web|url=http://www.attra.org/attra-pub/oilseed.html|title=Oilseed Processing for Small-Scale Producers|author=Janet Bachmann|accessdate=2006-07-31}}</ref> Jumlah minyak yang dihasilkan menggunakan kaedah ini jauh berbeza, sebagaimana ditunjukkan dalam jadual berikut bagi menghasilkan buter mowrah di [[India|India:]]:<ref>{{cite web
| work=Minyak tanaman kurang penting
| publisher=FAO
Baris 81 ⟶ 89:
|}
 
=== Kaedah lain ===
Karbon dioksida superkritikal juga boleh digunakan bagi tujuan penghasilan dan tidak toksik.<ref>{{cite journal|url=http://www.aocs.org/archives/am2005/session.asp?session=PRO+1%2FSOA+1%3A++Nutraceuticals%2FSpecialty+Oil+Processing|title=Pilot Scale Supercritical Carbon Dioxide Extraction and Characterization of Wheat Germ Oil|author=M. Eisenmenger, N. Dunford, F. Eller and S. Taylor|volume=96|date=2005|journal=AOCS Proceedings}}</ref>
 
==Penghasilan==
Minyak mentah, terus selepas digelek, tidak dianggap boleh dimakan dalam kebanyakan kes bagi minyak biji benih. Ini juga benar bagi sisa pepejal. Sebagai contoh, haiwan yang diberi makan sisa soya hanya membazir, walaupun sisa soya kaya dengan protin. Penyelidik di Pusat Soya (''Central Soya'') mendapati bahawa [[Trypsin inhibitor|trypsin inhibitor]] dalam kacang soya boleh dinyahaktif dengan memanaskan sisa tersebut, dan kedua mereka melesen ciptaan mereka, dan menjual sisa soya ditambah dengan vitamin dan galian sebagai MasterMix, keluaran bagi petani untum campuran dengan bijiran mereka bagi menghasilkan bahan makanan ternakan berkualiti tinggi.
 
Baris 100 ⟶ 106:
Minyak sayur terhidrogen berbeza dalam dua cara utama daripada minyak lain yang sama tepu. Semasa penghidrogenan, atom hidrogen lebih mudah untuk bertembung dengan asid berlemak pada hujung trigliserida, dan lebih sukar baginya untuk bertembung dengan asid berlemak yang berada di tengah. Ini menjadikan lemak terhasil lebih rapuh berbanding minyak tropika; margarin kacang soya lebih sukar "disapu". Perbezaan lain adalah asid lemak trans (sering kali dikenai sebagai [[lemak trans]]) terbentuk dalam reaktor penghidrogenan, dan mungkin membentuk sehingga 40 peratus dari berat keseluruhan minyak separa terhidrogen. Asid trans semakin dipercayai sebagai kurang sihat.
 
=== Minyak tertentu ===
Minyak sayuran trigliserida berikut membentuk hampir keseluruhan pengeluaran dunia, menurut isipadu. Kesemua digunakan sabagai minyak masak dan sebagai [[SVO]] atau menghasilkan [[biodiesel]]. Menurut USDA, jumlah penggunaan minyak masak utama dunia pada [[2000]] adalah: